تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود سطح حمایت ۱۱۸۴ شکسته شود و به سوی سطح حمایت بعدی ۱۱۷۴ کاهش یابد و همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ تشکیل شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا بعد از لمس خط روند نزولی رسم شده قدرت خود را از دست داده است و به باور ما حرکت اصلاحی افزایشی که از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) شروع شده بود در حوالی همین خط روند نزولی رسم شده به پایان رسیده است.

در چارت پایین هفت موج این موج نزولی C را ساخته اند و قیمت آن هم اکنون در موج نزولی c قرار گرفته است که پیش بینی می شود در این موج خود را تا سطح ۱۱۶۲ پایین بکشاند. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود.

در چارت بعدی با توجه به چشم انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا احساس حاکم بر قیمت جهانی اونس طلا همچنان نزولی است و نگرانی های تازه از اعمال تعرفه های آمریکا بر کالاهای وارداتی از چین (به ارزش ۱۶ میلیارد دلار) و قوّت گرفتن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال قیمت جهانی اونس طلا را تحت فشارهای نزولی قرار داده است و برای امروز پیش بینی می شود سطح حمایت ۱۱۸۴ شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۱۱۷۴ سقوط کند.

از سوی دیگر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۶۷٫۲۳۰ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. سرمایه گذاران در مورد دور تازه ای از تعرفه های آمریکا علیه چین نگران هستند و به همین خاطر در حال خرید دلار آمریکا هستند که در شرایط فعلی بیشتر از طلا به عنوان پناهگاه امن تلقی می شود.

مقامات ایالات متحده آمریکا و چینی برای اولین بار در بیش از دو ماهه گذشته با یکدیگر ملاقات کردند تا راهی برای خروج از تعارض عمیق تجاری پیدا کنند اما بحث های مربوط به مذاکرات سطح پایین تجاری بین آمریکا و چین هیچ پیشرفتی نداشت. از سوی دیگر صورتجلسه کمیته ی سیاستگذاری پولی از آخرین نشست بانک مرکزی آمریکا در اوایل ماه جاری که روز چهارشنبه منتشر شد به این نکته اشاره داشت که احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره وجود دارد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد. بانک مرکزی آمریکا در سال جاری تا کنون دو بار نرخ بهره خود را افزایش داده است و پیش بینی می شود در جلسات ماه سپتامبر و دسامبر سال جاری نیز نرخ بهره خود را دو مرحله دیگر (در مجموع چهار مرحله در سال) افزایش دهد.

سیاستگذاران بانک فدرال رزرو آمریکا اتفاق نظر دارند که به رغم مخالفت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نرخ بهره در این کشور باید امسال و سال آینده باز هم افزایش یابد و این مسئله موجب افت تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلا شده است. حال تا حدی می توان چشم انداز آتی نرخ بهره و تصمیم بانک فدرال را حدس زد. سخنان جرومی پاول در جکسون هول انتظار برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال را بیشتر خواهد کرد و نتیجه ساده آن، سقوط قیمت جهانی اونس طلا خواهد بود.

از این رو بازارها در حال حاضر مشتاقانه منتظر سمپوزیوم اقتصادی روئسای بانکهای مرکزی در جکسون هوال ایالت وایومینگ آمریکا هستند. سرمایه گذاران منتظر شنیدن هر گونه تغییر موضع از سوی بانک مرکزی آمریکا به ویژه پس از انتقاد اخیر رئیس جمهور آمریکا به سیاست های پولی بانک فدرال و شخص جرومی پاول رئیس بانک فدرال هستند که عامل محرک بازار خواهد بود. امروز به غیر از شاخص سفارشات کالاهای بادوام آمریکا خبر خاص دیگری در تقویم اقتصادی آمریکا اعلام نمی شود و عمده توجهات به سخنان جرومی پاول در جکسون هول معطوف شده است.

در خصوص کالاهای بادوام باید گفت، این گروه از کالاها مشخصاً ماشین آلات سنگین، صنایع حمل و نقل (خصوصاً هواپیما سازی) و تولیدات کارخانه ای هستند که عمر تقریباْ زیادی (حداقل ۳ سال) داشته باشند. این شاخص از آنجایی اهمیت دارد که چشم اندازی از بخش تولیدی کشور نشان می دهد و مشخص خواهد کرد که وضعیت کار، تولید و بازدهی در مهمترین بخش صنعتی کشور چگونه است. برای این ماه، انتظار کاهش شاخص کالاهای بادوام آمریکا در ماه جولای از رقم قبلی %۰٫۸ به %۰٫۵- و انتظار افزایش شاخص خالص کالاهای بادوام آمریکا از رقم قبلی %۰٫۲ به %۰٫۵ وجود دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا