تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دیر یا زود از سطح مقاومت ۱۲۰۸ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۲۴ افزایش یابد و این موضوع را ادامه ی حرکت اصلاحی افزایشی از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این حرکت اصلاحی شامل سه موج می شود و موج کنونی c به بالای خط روند نزولی رسم شده رسیده است و این احتمال قویا می رود که در این موج تا حدود سطح ۱۲۲۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) افزایش داشته باشد.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت که بر روی ۱۲۰۸ دیده می شود فعلا موقتا مانع از رشد قیمت شده که همین مساله باعث پول بک ملایم قیمت گردیده است اما بعد از آن پیش بینی می شود با تجمیع پتانسیل و انرژی لازم بتواند از سطح مقاومت ۱۲۰۸ با قدرت عبور کند.

به همین خاطر انتظار می رود هر گونه حرکت نزولی با سطوح حمایت ۱۲۰۱ و ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹) روبرو شود. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۱۱۹۳ منجر به کاهش قیمت به سوی سطح حمایت بعدی ۱۱۸۲ می شود.

قیمت جهانی اونس طلا روز جمعه پس از اظهارات جرمی پاول، رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا در جکسون هول در مورد سیاست پولی آمریکا با افزایش روبرو شده است و به نظر می رسد که بانک فدرال رزرو آمریکا لحن خود را در مورد سیاست های پولی و افزایش نرخ بهره اندکی تدافعی ساخته است که این خبر فعلا به تقویت قیمت جهانی اونس طلا تا سطح ۱۲۰۸ انجامیده است.

با این حال باید توجه داشت موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۷۶۴٫۵۸۰ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا روز جمعه در سخنانی از سیاست بانک مرکزی آمریکا در جکسون هول مبنی بر افزایش نرخ بهره دفاع کرد و اظهار نمود که به رغم انتقادات دونالد ترامپ از افزایش هزینه استقراض، افزایش نرخ های بیشتری در راه است.

اما آقای جیمز بولارد رئیس بانک فدرال رزرو شعبه سنت لوئیز در مورد افزایش بیشتر نرخ بهره در آمریکا هشدار داد و اعلام کرد حتی یک نوبت دیگر افزایش نرخ بهره می تواند زمینه را برای رکود در اقتصاد آمریکا مهیا سازد.

سخنان رئیس بانک فدرال رزرو آمریکا در حمایت از روند تدریجی افزایش نرخ بهره به کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارها و تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک کرده است و معامله‌گران طلا اقدام به عملیات short covering یعنی خرید جبرانی پس از شرط‌ بندی بر کاهش قیمت برای بستن و خارج شدن از قرارداد مربوطه نموده اند که قیمت طلا را افزایش داده است و ممکن است فعلا این اقدام توسط معامله‌ گران ادامه یابد و بنابراین افزایش قیمت‌ جهانی طلا به شرط عبور از سطح مقاومت ۱۲۰۸ از پایداری خوبی به سوی سطح مقاومت ۱۲۲۴ برخوردار است.

بنابراین برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست قدرتمند سطح مقاومت ۱۲۰۸ می شود یا خیر. در تقویم اقتصادی امروز از آمریکا خبر خاصی اعلام نمی شود و معمولا در روز دوشنبه متاثر از اخبار روزهای قبل رفتار خواهد کرد به عبارتی به هضم آنها مشغول می شود اما در طول هفته شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان ، شاخص مقدماتی تولیدات ناخالص داخلی ، تعدیل خالص هزینه مصرف شخصی ، مصارف و درآمدهای شخصی و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا اعلام خواهند شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا