تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV8) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سطح مقاومت ۶۹٫۱۵ دلار در هر بشکه افزایش یابد و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۶۹٫۶۵ صعود کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۶۵٫۹۸ تشکیل شده اند و پنج موج کوچک تر این موج افزایشی c را ساخته است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود موج پنجم یعنی موج ۵ یا موج c پیش بینی می شود در حوالی سطح ۶۹٫۶۵ به پیک یا سقف خود برسد و طبق تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۷۵٫۲۷ به ۶۴٫۴۳ سقف مشابه می تواند در حدود سطح ۶۹٫۸۵ یعنی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی باشد.

در چارت روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا سطح مقاومت ۶۷٫۲۷ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۲٫۰۵ را شکسته است و براساس این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی پروجکشن تارگت بعدی می تواند سطح ۷۱٫۲۴ باشد.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۶۸٫۲۵ و تثبیت کندل دو ساعته پایین آن منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۶۷٫۳۸ می شود. فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد.

در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV8) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره برای تکمیل شدن موج (c) به سطوح مقاومت ۷۶٫۶۰ و ۷۶٫۹۰ نزدیک شود و این سومین موج از الگوی مسطح نامنظم از سطح ۷۱٫۱۹ (پایین ترین سطح ۱۸ جولای ۲۰۱۸) است. این موج یک هدف نهایی در سطح ۷۶٫۹۰ دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی می باشد و همچنین کانال نزولی رسم شده نیز به همین تارگت اشاره دارد.

در چارت بعدی بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۸۰٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۲ مه ۲۰۱۸) به ۷۰٫۳۰ تارگت قیمت را کمی پایین تر یعنی سطح ۷۶٫۶۰ نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی وجود دارد. به باور ما هر دو این سطوح مقاومت ۷۶٫۶۰ و ۷۶٫۹۰ به اندازه ی کافی قوی هستند که باعث تشکیل یک حرکت اصلاحی نزولی شود و این منطقه را تبدیل به مقاومت جدی نفت برنت کرده است.

الگوی مسطح نامنظم نشان می دهد که روند نزولی از سطح ۸۰٫۴۹ هنوز معکوس نشده است و این روند زمانیکه موج (c) در حدود منطقه ۷۶٫۹۰ و ۷۶٫۹۰ به پیک و سقف خود برسد از سرگرفته خواهد شد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۷۵٫۴۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۷۴٫۱۹ دلار در هر بشکه می شود.

از منظر تحلیل بنیادی کاهش تعداد سکوهای حفاری نفتی در آمریکا و همچنین کاهش میزان ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته از عوامل تقویت قیمت نفت بوده اند در حالی که طولانی تر شدن جنگ تجاری آمریکا و چین که می تواند بر رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت تاثیر بگذارد، از عوامل کاهشی بوده است.

آمارهای موسسه شرکت نفتی بیکر هیوز آمریکا نشان می دهد که در هفته گذشته تعداد ۹ سکوی حفاری کاهش یافته و تعداد کل سکوها را به ۸۶۰ مورد تقلیل داده است که این بیشترین کاهش تعداد سکوها از ماه مه سال میلادی ۲۰۱۶ تاکنون است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن