تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح حمایت ۱۲۰۰ را تاچ کند و در صورت شسکت کامل آن تا سطح حمایت بعدی ۱۱۹۲ نزول کند. همانطور که در چارت پایین دیده مشخص است سطح حمایت ۱۲۰۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۲۶۵ به ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) تشکیل شده است و حرکت اصلاحی افزایشی که از سطح ۱۱۵۹ شروع شده در قالب سه موج می باشد که نشان می دهد روند نزولی از سطح ۱۲۶۵ پایدار است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه این حرکت اصلاحی افزایشی در قالب موج ۴ یعنی چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۳۰۹ شکل گرفته است که می بایست با توجه به تکمیل شدن این موج در سطح ۱۲۱۳ در انتظار کاهش قیمت جهانی طلا در موج ۵ باشیم که به باور ما از هم اکنون این موج آغاز شده است.

لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی افزایشی کوتاه و محدود به سطح مقاومت ۱۲۰۸ خواهد بود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۱۱۸۲ قرار گرفته است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

ادامه ی گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و تنش های تجاری بین چین و آمریکا باعث کاهش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۱۴ (بالاترین سطح ۲ هفته گذشته) شده است و به دلیل صعود شدید اخیر قیمت معامله گران پس از اعلام افزایش ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا اقدام به انجام حرکتی اصلاحی نموده و شاهد بازگشت قیمت از ۱۲۱۴ به ۱۲۰۰ باشیم و این حرکت در راستای حفظ سود (Profit Taking) قابل توجیه است.

باید توجه داشت تنش های تجاری اخیر بین چین و آمریکا ، بیشتر سرمایه گذاران به خرید دلار به عنوان پناهگاه امن هجوم آورده اند و این مساله منجر به کاهش قیمت جهانی طلا شده است.موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۵۹٫۸۶۹ تن کاهش یافته است و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص مقدماتی تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام خواهد شد و پیش بینی می شود در سه ماهه دوم سال میلادی جاری از رقم قبلی %۴٫۱ به %۴٫۰۰ تغییر یابد.

در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود. در بازار معاملات ، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت رشد و افزایش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی به  تقویت نرخ بهره بانکی اقدام کند بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تقویت دلار آمریکا و کاهش قیمت جهانی طلا خواهد انجامید.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص مقدماتی قیمتی تولیدات ناخالص داخلی آمریکا یا GDP Deflator است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند و پیش بینی می شود در سه ماهه دوم سال میلادی جاری از رقم قبلی %۳٫۲ به %۳٫۰۰ تغییر یابد.

این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید. البته شایان ذکر است که افزایش این شاخص که نمادی از رشد تورم می باشد، باز هم نشانه ای احتمال تصمیم بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره بانکی خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا