تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV8) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۶۷٫۳۸ دلار در هر بشکه نزول کند و این موضوع را دو مرتبه عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۶۹٫۱۵ در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۶۹٫۱۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۶۵٫۹۸ تشکیل شده است و دومرتبه ناتوانایی قیمت در شکست این سطح مقاومت به شکل گیری سقف دو قلوی کوچک در حوالی سطح ۶۹٫۱۵ انجامیده است که برای امروز می تواند تارگت نزولی ۶۷٫۳۸ را نشانه بگیرد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار پایین همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بررسی امواج الیوت ویو نیز سیگنال فروش برای نفت خام سبک آمریکا صادر کرده است و این بدان معناست روند افزایشی که از سطح ۶۴٫۴۳ شروع شده است می تواند وارونه یا معکوس شود. از منظر تحلیل تکنیکال این روند شامل سه موج است و موج سوم یعنی موج c از پنج موج کوچک تر تشکیل شده است و این ساختار پنج موجی وارونه یا معکوس شدن این روند افزایشی را تایید کرده است.

از نظر تحلیل تکنیکال استراتژیک شکسته شدن سطح حمایت ۶۸٫۲۵ تارگت نزولی ۶۷٫۳۸ را بیشتر تایید خواهد کرد و این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۶۹٫۱۵ با قدرت شکسته شود تنها موجب افزایش کوتاه قیمت به نزدیکی سطح مقاومت ۶۹٫۶۵ می شود.

در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است. اکنون، ادامه حرکت نفت خام سبک آمریکا در گرو اعلام خبر موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران است و برای امروز باید منتظر ماند و حرکت بازار را دنبال کرد.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRV8) پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۷۴٫۱۹ کاهش یابد و این حرکت نزولی را تکمیل شدن حرکت اصلاحی افزایشی در همان منطقه ی که دیروز بدان اشاره کردیم یعنی منطقه رزیستنس ۷۶٫۶۰ و ۷۶٫۹۰ تایید کرده است.

براساس آن چیزی که در چارت بعدی دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۸۰٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۲ مه ۲۰۱۸) به ۷۰٫۳۰ و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی (c) تشکیل شده اند که این موج سومین موج از الگوی مسطح نامنظم از سطح ۷۱٫۱۹ (پایین ترین سطح ۱۸ جولای ۲۰۱۸) می باشد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت بعدی مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار بعدی همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

این موج یک هدف نهایی ۷۶٫۹۰ دارد که دیروز بدان دست یافت و بعد از برخورد به این سطح مقاومت شاهد ریزش قیمت بودیم. واگرایی کاهشی در اندیکاتور یک ساعته RSI نیز سیگنال فروش برای نفت برنت دریای شمال صادر کرده است.

از منظر تحلیل تکنیکال عدم توانایی قیمت نفت برنت دریای شمال در عبور از این منطقه مقاومت قوی ۷۶٫۶۰ و ۷۶٫۹۰ سیگنال فروش را تایید کرده است و به باور ما سقف قیمت در همان سطح ۷۶٫۹۰ ساخته شده است و روند نزولی که از سطح ۸۰٫۴۹ در یک کانال نزولی در جریان یافته از سرگرفته شده است که می تواند بزودی تارگت نزولی ۷۰٫۳۰ دلار در هر بشکه را دوباره لمس کند.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۲۴ اوت ۲۰۱۸ به میزان ۳۸+ هزار بشکه افزایش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۵٫۱۷۰- میلیون بشکه کاهش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۱٫۸۴۹+ میلیون بشکه به میزان ۶۸۶- هزار بشکه کاهش داشته باشد.

اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا  (EIA) هر هفته گزارشی از تغییرات نفت خام نگهداری شده توسط شرکت های آمریکایی ارائه میدهد. سطح ذخایر نفتی انبار شده در شرکت ها، بر قیمت فرآورده های نفتی تاثیر گذار هستند. تغییر قیمت فرآورده های نفتی نیز نهایتا بر تورم تاثیر می گذارد.

در صورتیکه رشد ذخایر نفت خام بیش از حد انتظارات باشد، به این معنی است که تقاضا برای نفت خام ضعیف است و قیمت نفت را می تواند کاهش دهد اما اگر ذخایر نفت خام کمتر از میزان پیش بینی بازار باشد یا سطح ذخایر بیش از اندازه کاهش یابند، به معنی تقاضای قوی بازار برای نفت است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن