تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا هر چند قیمت آن مابین منطقه رنج و خنثی ۱۲۰۰ و ۱۲۱۲ در نوسان است اما پیش بینی می شود قیمت آن مجدد سطح حمایت ۱۲۰۰ را تاچ کند و در صورت شسکت کامل آن تا سطح حمایت بعدی ۱۱۹۲ نزول کند.

همانطور که در چارت پایین دیده مشخص است سطح حمایت ۱۲۰۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و سطح ۱۲۱۲ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۲۶۵ به ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) تشکیل شده اند و حرکت اصلاحی افزایشی که از سطح ۱۱۵۹ شروع شده در قالب سه موج می باشد که نشان می دهد روند نزولی از سطح ۱۲۶۵ پایدار است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت روزانه این حرکت اصلاحی افزایشی در قالب موج ۴ یعنی چهارمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۱۳۰۹ شکل گرفته است که می بایست با توجه به تکمیل شدن این موج در سطح ۱۲۱۳ در انتظار کاهش قیمت جهانی طلا در موج ۵ باشیم که به باور ما از هم اکنون این موج آغاز شده است. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی افزایشی کوتاه و محدود به سطح مقاومت ۱۲۰۸ خواهد بود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی c از سطح ۱۱۸۲ قرار گرفته است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

چند روزی است که قیمت جهانی اونس طلا در نوار بسیار باریکی بین سطوح ۱۲۰۰ و ۱۲۱۴ حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. علت اصلی این سکوت انتظار برای شکست یکی از سطوح فوق است و قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت دیروز و امروز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند را تقویت می کند.

از این برای امروز یا فردا باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود و شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی قرار داشته باشد.

با این حال از منظر تحلیل بنیادی باید توجه داشت با توجه به اینکه افزایش نرخ بهره بانک فدرال آمریکا در جلسه ماه آینده و تداوم تنش های تجاری میان آمریکا و چین همچنان بر بازارها سایه افکنده است، سرمایه گذاران با هر افزایش اندک قیمت طلا اقدام به خروج سرمایه های خود از این بازار می کنند.

انعقاد توافق تجاری میان آمریکا و مکزیک نیز اجازه پیشروی بیشتر به قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۱۴ نداده است. قرار است در ماه های سپتامبر و دسامبر نرخ بهره بانک فدرال آمریکا در هر جلسه به میزان ۲۵ واحد پایه افزایش پیدا کند و این موجب تضعیف قیمت طلا خواهد شد. قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند.

باید توجه داشت به دلیل اختلافات تجاری میان آمریکا و چین و بحران ارزی در ترکیه ، طلا جذابیت خود به عنوان محل امن سرمایه گذاری را از دست داده و سرمایه گذاران در حال انتقال دارایی های خود به دلار آمریکا هستند.

در مجموع تا زمانی که تنش های تجاری میان آمریکا و چین ادامه داشته باشد ، دلار آمریکا از این وضعیت سود خواهد بود و از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص های اقتصادی مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی ، شاخص تعدیل خالص هزینه مصرف شخصی ، شاخص مصارف شخصی ، شاخص درآمدهای شخصی ایالات متحده آمریکا اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا