تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح ۱۱۹۶ تا سطح ۱۱۸۵ کاهش یابد و این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت روانی ۱۲۰۰ در چارت پایین نشان داده است. در حرکت صعودی نیز تنها به شرط شکست کامل و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۰۶٫۷۸ موجب افزایش کوتاه قیمت به سطوح مقاومت بعدی ۱۲۱۳ و ۱۲۱۴ می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح حمایت ۱۲۰۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۲۶۵ به ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) قرار داشت که شکسته شد و همچنین قیمت به پایین خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۵۹ کاهش یافته است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال این شکست سطح حمایت ۱۲۰۰ و همچنین شکسته شدن خط روند به معنای تکمیل شدن حرکت اصلاحی افزایشی از سطح ۱۱۵۹ است و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط حمایت فیبوناچی (۱۲۰۰) با قدرت شکسته شود به سمت خط حمایت فیبوناچی بعدی (۱۱۸۵) حرکت خواهد کرد.

در چارت روزانه نیز بررسی امواج الیوت نشاندهنده آن است که حرکت اصلاحی افزایشی در قالب یک موج ۴ شکل گرفته که در واقع چهارمین موج از موج بزرگ تر C از سطح ۱۳۰۹ محسوب می شود و به باور ما این موج در حوالی سطح مقاومت ۱۲۱۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی) به پایان رسیده است و هم اکنون قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی ۵ قرار گرفته که در این موج می تواند قیمت را تا نرخ ۱۱۹۳ و پس از آن نرخهای ۱۱۸۴ و ۱۱۷۴ پایین بکشاند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

از منظر تحلیل بنیادی با توجه به اینکه افزایش نرخ بهره بانک فدرال آمریکا در جلسه ماه آینده و تداوم تنش های تجاری میان آمریکا و چین همچنان بر بازارها سایه افکنده است، سرمایه گذاران با هر افزایش اندک قیمت طلا اقدام به خروج سرمایه های خود از این بازار می کنند.

در واقع به خاطر نگرانی ها از تنش های تجاری میان آمریکا و چین قیمت جهانی اونس طلا همچنان در مسیر تداوم طولانی ترین دوره کاهش ماهیانه قیمت خود از سال میلادی ۲۰۱۳ تاکنون قرار دارد و برای امروز که آخر هفته و همچنین آخر ماه میلادی است باید دید که آیا قیمت در پایان معاملات امشب بالای سطح روانی ۱۲۰۰ بسته می شود یا پایین آن.

در هر صورت باید توجه داشت قیمت جهانی اونس طلا تا حد زیادی از نوسانات ارزش دلار آمریکا تاثیر می پذیرد. روز گذشته به دلیل انتشار آمارهای مثبت از شاخص هزینه های مصرفی در آمریکا در ماه جولای، ارزش دلار آمریکا با افزایش روبرو شد و از سوی دیگر انعقاد توافق تجاری میان آمریکا و مکزیک نیز اجازه افزایش بیشتر به قیمت جهانی اونس طلا را نداده است.

قرار است در ماه های سپتامبر و دسامبر نرخ بهره بانک فدرال آمریکا در هر جلسه به میزان ۲۵ واحد پایه افزایش پیدا کند و این موجب تضعیف قیمت طلا خواهد شد. قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش طلا می کند.

باید توجه داشت به دلیل اختلافات تجاری میان آمریکا و چین و بحران ارزی در ترکیه ، طلا جذابیت خود به عنوان محل امن سرمایه گذاری را از دست داده و سرمایه گذاران در حال انتقال دارایی های خود به دلار آمریکا هستند. در مجموع تا زمانی که تنش های تجاری میان آمریکا و چین ادامه داشته باشد ، دلار از این وضعیت سود خواهد بود و از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

در سایر تحولات موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر نیز ۷۵۷٫۸۰۸ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا به جز شاخص مدیران خرید شیکاگو و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا خبر خاص دیگری منتشر نخواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا