تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV8) تحلیل اخیر هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن در طی ۲ الی ۴ هفته آینده به این حرکت افزایشی خود که از سطح ۶۴٫۴۳ دلار در هر بشکه (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) آغاز کرده است در پایین سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ خاتمه دهد و بعد از آن به سوی سطح حمایت ۶۷٫۲۷ کاهش یابد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۲٫۰۵ تشکیل شده اند و حرکت نزولی این دو روز گذشته نیز به خاطر عدم توانایی و قدرت قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ بوده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج به پنج موج کوچک تر تقسیم شده است و چنین ساختار امواج الیوت نشاندهنده تکمیل شدن موج (C) است و در چارت پایین این موج (C) با موج قبلی (A) یکسان بوده است و این رابطه بیشتر نشان می دهد که الگوی زیگزاگی شکل از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۸) تکمیل شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این الگو در یک کانال افزایشی در نوسان بوده است و با توجه به عدم توانایی قیمت در شکست سقف کانال افزایشی در طی ۲ الی ۴ هفته آینده این احتمال قویا وجود دارد تا سطوح ۶۰٫۰۹ و ۵۶٫۶۵ کاهش یابد که این سطوح مماس با کف کانال افزایشی است.

از نظر تحلیل تکنیکال رالی افزایشی فعلی قیمت نفت خام سبک آمریکا در قالب موج B شکل گرفته است که موج دوم از چرخه سه موجی از سطح ۷۵٫۲۷ می باشد. تا کنون این چرخه توسط یک سری از خطوط فیبوناچی پروجکشن کنترل شده است.

به باور ما این احتمال قویا وجود دارد که سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ مانع از افزایش قیمت در موج B شود و منجر به کاهش قیمت آن در موج نزولی C شود. این موج در حوالی سقف موج b است و بررسی نظریه امواج الیوت ویو نشان می دهد که چنین سقفی معمولا به عنوان مقاومت قوی عمل می کند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۳۱ اوت ۲۰۱۸ به میزان ۱٫۲۰۰- میلیون بشکه کاهش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۳۸+ هزار بشکه افزایش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۲٫۵۶۶- میلیون بشکه به میزان ۱٫۲۹۴- میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) هر هفته گزارشی از تغییرات نفت خام نگهداری شده توسط شرکت های آمریکایی ارائه میدهد. سطح ذخایر نفتی انبار شده در شرکت ها، بر قیمت فرآورده های نفتی تاثیر گذار هستند. تغییر قیمت فرآورده های نفتی نیز نهایتا بر تورم تاثیر می گذارد.

در صورتیکه رشد ذخایر نفت خام بیش از حد انتظارات باشد، به این معنی است که تقاضا برای نفت خام ضعیف است و قیمت نفت را می تواند کاهش دهد اما اگر ذخایر نفت خام کمتر از میزان پیش بینی بازار باشد یا سطح ذخایر بیش از اندازه کاهش یابند، به معنی تقاضای قوی بازار برای نفت است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX8) تحلیل اخیر هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن در طی ۲ الی ۴ هفته آینده پایین ترین سطح ۱۵ اوت ۲۰۱۸ یعنی سطح ۷۰٫۳۰ را تاچ کند و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت بعدی نشان داده است.

از نظر تحلیل تکنیکال کاهش قیمت نفت برنت دریای شمال از سطح ۸۰٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۲ مه ۲۰۱۸) بعد از تکمیل شدن چرخه اصلاحی بزرگ از سطح ۲۷٫۱۰ ایجاد شده است و این کاهش هنوز تکمیل نشده است. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۰٫۴۹ به تارگت نزولی ۶۷٫۸۹ و ۶۰٫۱۰ اشاره دارد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی قرار دارند.

همچنین بررسی سطوح فیبوناچی دیگر از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۰٫۴۹ تارگت نزولی ۶۶٫۶۸ نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی وجود دارد که بین منطقه ۶۷٫۸۹ و ۶۰٫۱۰ قرار دارد. در چارت پایین سطح ۷۷٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷ درصدی) به عنوان مقاومت قیمت نفت برنت دریای شمال عمل کرده است که پیش بینی می شود حرکت اصلاحی از سطح ۷۰٫۳۰ در حوالی این سطح پایان یابد.

در نمودار روزانه پایین همانطور که مشاهده می شود چند نقطه اوج پایین و کف پایین بعد از سقف ۸۰٫۴۹ شکل گرفته است و قویا پیش بینی می شود نقطه اوج پایین دیگری در حوالی سطح ۷۷٫۹۶ ساخته شود. از منظر تحلیل تکنیکال انتظار می رود حرکت اصلاحی جاری به اندازه ی حرکت اصلاحی قبلی از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) به طول بیانجامد که سه ماه طول کشید تکمیل شود.

از این رو در طی ماههای آتی انتظار می رود قیمت نفت برنت دریای شمال به صورت زیگزاگی شکل با کاهش مواجه شود. لازم به ذکر است در این مدت در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۷۷٫۹۶ باعث افزایش کوتاه و محدود به سطح مقاومت ۸۰٫۴۹ می شود.

برای معاملات امروز نیز پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح ۷۶٫۱۲ و ۷۵٫۰۱ کاهش داشته باشد و این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۷۷٫۵۰ در چارت پایین نشان داده است. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۷۷٫۵۰ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند صعودی ۷۰٫۳۰ به ۷۹٫۷۲ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و سطح حمایت بعدی بر روی ۷۶٫۱۲ دیده می شود که اگر با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۷۵٫۰۱ خواهد شد.

بررسی امواج الیوت ویو از سطح ۸۰٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۲ مه ۲۰۱۸) شبیه به یک الگوی صاف و مسطح است و این روند در قالب موج (B) شکل گرفته بود که دومین موج از الگوی صاف یا مسطح است و پیش بینی می شود قیمت نفت برنت دریای شمال در موج (C) به نرخهای پایین کاهش یابد و از آنجایی که قیمت نفت برنت دریای شمال مجدد به سطح ۸۰٫۴۹ نزدیک شده بود این الگو به عنوان پترن صاف یا مسطح طبقه بندی شده است.

لازم به ذکر است امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۷۷٫۵۰ باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۷۸٫۳۴ دلار در هر بشکه خواهد شد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن