تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دوباره سطح ۱۱۸۹ (پایین ترین سطح ۴ سپتامبر ۲۰۱۸) را لمس کند و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

در نمودار پایین کاهش قیمت جهانی اونس طلا در روز ۷ سپتامبر ۲۰۱۸ به معنای تکمیل شدن موج اصلاحی از سطح ۱۱۸۹ می باشد و این طور به نظر می رسد که روند نزولی از سطح ۱۲۱۴ (بالاترین سطح ۲۸ اوت ۲۰۱۸)  از سرگرفته شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال سه موج این روند را در اختیار گرفته است که موج سوم یعنی موج C می تواند قیمت جهانی اونس طلا را تا سطح ۱۱۸۲ کاهش دهد. با این حال تارگت نزولی واقع بینانه را بهتر است در حدود سطح ۱۱۸۹ در نظر گرفت که اگر این سطح شکسته شود تارگت نزولی بعدی سطح ۱۱۸۲ خواهد بود. بررسی امواج الیوت ویو در چارت روزانه نیز نشاندهنده استمرار کاهش قیمت در موج نزولی ۵ خواهد بود که این در واقع پنجمین موج از موج بزرگ تر C از سطح ۱۳۰۹ محسوب می شود.

به باور ما این موج نزولی می تواند قیمت را تا سطح ۱۱۶۲ پایین بکشاند و لازم به ذکر است برای امروز در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۰۳ باعث گسترش حرکت اصلاحی از سطح ۱۱۸۹ خواهد شد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت نزولی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

بعد از اعلام قوی آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا و رشد درآمدزایی این کشور انتظار می رود بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه سپتامبر نرخ بهره را برای سومین بار متوالی در سال جاری افزایش دهد و از سوی دیگر نگرانی ها از تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین بالا گرفته است که همین مساله منجر به کاهش قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطح ۱۱۸۹ شده است.

روز جمعه آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه اوت بهتر از حد انتظار اعلام شد و تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده، بالاتر از حد انتظارات اعلام شد و رقم دستمزدها بیشترین رشد سالانه در طی ۹ سال اخیر را به ثبت رساند.

در واقع شاخص میانگین درآمد ساعتی حقوق بگیران آمریکا در اوت ۱۰ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان در حدود یک دهه گذشته بود.شاخص اشتغال در بخش غیرکشاورزی آمریکا بالاتر از پیش‌بینی‌ها از افزوده شدن ۲۰۱ هزار فرصت شغلی جدید در ماه اوت خبر داد و این گزارش برای شاخص دلار آمریکا مثبت بود.

از میان سه گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا، دو گزارش آن، شاخص جهانی دلار آمریکا را به صعود واداشت. شاخص جهانی دلار آمریکا از سطح ۹۵ واحد به ۹۵٫۵۰ واحد پیشروی کرد.

سومین گزارش که از پیش‌بینی‌ها عقب مانده بود، گزارش نرخ بیکاری آمریکا بود که با یک‌ دهم افت به ۹/ ۳ درصد رسید. صعود شاخص جهانی دلار آمریکا، طلا را تحت ‌سلطه و فشار خود درآورده است به ‌طوری ‌که قیمت جهانی اونس طلا را از مرز ۱۲۰۰ دلاری به زیر کشانده است. با بررسی پیش‌بینی دیده‌بان‌های فدرال‌رزرو بورس کالای شیکاگو و برخی از دیده‌بان‌های دیگر منتشر کرده‌اند، شانس افزایش نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو بالغ بر ۹۸٫۴ درصد است.

با این ‌حال پرسش اصلی این است که آیا بانک فدرال رزرو بعد از افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر، به افزایش این نرخ در ماه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی نیز اشاره خواهد کرد. باید توجه داشت اگر رشد اشتغال قوی و نرخ رشد دستمزدها هم ۳/ ۰ درصد باشد، سرمایه ‌گذاران نسبت به مراحل بعدی افزایش نرخ بهره خوش‌بین خواهند بود و برای افزایش نرخ بهره ماه دسامبر آماده خواهند شد. نتیجه این سناریو، بروز انتظار رشد ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی ارز و کاهش قیمت جهانی اونس طلا است.

در سایر تحولات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز هشدار داده است که این آمادگی را دارد بر کل کالاهای وارداتی از چین تعرفه وضع کند و تعرفه های تجاری جدیدی را علیه ۲۶۷ میلیارد دلار واردات چین اعمال کند.

این علاوه بر تعرفه‌هایی است که بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین وضع شده‌اند و جهان در انتظار امضای ترامپ برای اجرایی شدن آنها است. موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۴۵٫۴۴۳ تن کاهش یافت و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا