تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV8) پیش بینی می شود در هفته جاری سطح حمایت ۶۷٫۲۷ دلار در هر بشکه شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۶۴٫۳۵ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است و به شروع حرکت نزولی اشاره می کنند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۷۵٫۲۷ در حال اصلاح رالی قوی از سطح ۴۲٫۰۵ می باشد و این رالی به پنج موج کوچک تقسیم شده است و چنین ساختاری نشاندهنده آن است که روند افزایشی از سطح ۴۲٫۰۵ در نرخ ۷۵٫۲۷ به پیک و سقف خود رسیده است، اگرچه هنوز مشخص نیست که روند صعودی از سطح ۲۶٫۰۵ تغییر کرده است یا خیر.

در چارت پایین حرکت اصلاحی قیمت از سطح ۷۵٫۲۷ می تواند به اندازه حرکت اصلاحی از سطح ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) عمیق یا به طول بیانجامد که تقریبا ۵۰ درصد از رالی قبلی از سطح ۲۶٫۰۵ را اصلاح کرده و مدت ۸۲ روز نیز طول به کشیده است. این به معنای واقعی کلمه یعنی اینکه قیمت نفت خام سبک آمریکا می تواند تا سطح ۵۸٫۶۶ کاهش داشته باشد یا اینکه برای مدت یک ماهه دیگر در روند نزولی کنونی باقی بماند.

از منظر تحلیل تکنیکال روند افزایشی قیمت نفت خام سبک آمریکا از سطح ۲۶٫۰۵ در قالب یک کانال افزایشی شکل گرفته است که به هدف نزولی ۵۸٫۶۶ اشاره دارد. براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود سه موج روند نزولی کنونی را تشکیل داده است. به باور ما موج نزولی کنونی C می تواند قیمت نفت خام سبک آمریکا را تا حدود ۶۴٫۷۵ و ۶۰٫۶۴ پایین بکشاند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند.

بررسی خطوط فیبوناچی پروجکشن دیگر از روند صعودی (C) از سطح ۴۲٫۰۵ سطوح کلیدی دیگری را نشان می دهد که روند نزولی کنونی را در اختیار دارد و همانطور که مشخص است سطح ۶۷٫۲۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) موقتا مانع از کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا شده است که انتظار داریم در طول این هفته دیر یا زود این سطح حمایت با قدرت شکسته شود. لازم به ذکر است در حرکت صعودی سطح مقاومت قیمت بر روی ۶۸٫۸۶ قرار دارد و تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن باعث تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۷۱٫۲۴ خواهد شد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX8)  پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۷۶٫۹۶ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۷۶٫۳۶ کاهش یابد و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت بعدی به وضوح نشان داده است و به شروع حرکت نزولی اشاره می کند.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی c از سطح ۷۷٫۹۲ تشکیل شده اند که در واقع سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۷۹٫۷۲ محسوب می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج قادر است قیمت نفت برنت دریای شمال را تا سطوح ۷۵٫۴۰ و ۷۳٫۸۴ کاهش دهد و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند صعودی ۷۰٫۳۰ به ۷۹٫۷۲ نشان می دهد که روند نزولی از سطح ۷۹٫۷۲ توسط تعداد کمی از خطوط فیبوناچی ریتریسمنت کنترل شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت بعدی مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود سطح ۷۶٫۱۲ که بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی قرار دارد باعث پول بک (pullback) قیمت به سوی خط روند افزایشی شده است که پیش بینی می شود این پول بک در سطح ۷۷٫۹۲ پایان یافته باشد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط افزایش قیمت به بالای سطح ۷۷٫۹۲ باعث تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح ۷۹٫۷۲ دلار در هر بشکه خواهد شد. در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن