تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن تا زمانیکه پایین سطوح مقاومت ۱۲۹۸ و ۱۲۰۱ تثبیت شده است مجدد سطح حمایت ۱۱۸۷ را تاچ کند و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

در چارت پایین این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۲۰۶ قرار دارد و در بیشترین قدرت نزولی خود می تواند قیمت جهانی اونس طلا را تا سطح ۱۱۸۲ کاهش دهد که این سطح محل برخورد قیمت به خط روند نزولی رسم شده نیز می باشد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود حرکت اصلاحی به خاطر برخورد قیمت به سطح حمایت ۱۱۸۷ بوده است که این حرکت اصلاحی در سطح مقاومت ۱۱۹۸ پایان یافته است.

برای امروز اگر قیمت به بالای سطوح مقاومت ۱۱۹۸ و ۱۲۰۱ برسد و حداقل دو ساعته بالای این سطوح تثبیت شود می تواند زمینه را برای گسترش این حرکت اصلاحی به سوی سطح ۱۲۰۳ و ۱۲۰۶ فراهم آورد و تنها افزایش بیشتر قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۰۷ تاییدی در جهت استمرار روند صعودی از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) به سوی سطح ۱۲۱۴ خواهد بود و باید به ساختار پنج موجی قیمت از سطح ۱۲۰۶ نیز توجه داشت که می تواند اشاره به تکمیل شدن حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۱۴ باشد.

بررسی امواج الیوت ویو در چارت روزانه با توجه به تکمیل شدن موج ۴ در سطح مقاومت ۱۲۱۳ به کاهش قیمت در موج ۵ یعنی پنجمین موج از موج نزولی بزرگ تر C که از سطح ۱۳۰۹ آغاز گردیده است اشاره دارد که می تواند در این موج قیمت جهانی اونس طلا را تا سطح ۱۱۶۲ پایین بکشاند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت نزولی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

ادامه ی گمانه زنی ها از احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا در ماه جاری و نگرانی ها از شدت گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین همچنان قیمت جهانی اونس طلا را پایین سطح مقاومت روانی ۱۲۰۰ نگه داشته است و با بررسی پیش‌ بینی دیده‌ بان ‌های بانک فدرال‌ رزرو بورس کالای شیکاگو و برخی از دیده ‌بان‌های دیگر منتشر کرده‌اند، شانس افزایش نرخ بهره در نشست بعدی فدرال رزرو بالغ بر ۹۸٫۴ درصد است.

با این ‌حال پرسش اصلی این است که آیا بانک فدرال رزرو بعد از افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر، به افزایش این نرخ در ماه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی نیز اشاره خواهد کرد. باید توجه داشت اگر رشد اشتغال قوی و نرخ رشد دستمزدها هم ۳/ ۰ درصد باشد، سرمایه ‌گذاران نسبت به مراحل بعدی افزایش نرخ بهره خوش ‌بین خواهند بود و برای افزایش نرخ بهره ماه دسامبر آماده خواهند شد. نتیجه این سناریو، بروز انتظار رشد ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی ارز و کاهش قیمت جهانی اونس طلا است.

در سایر تحولات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز هشدار داده است که این آمادگی را دارد بر کل کالاهای وارداتی از چین تعرفه وضع کند و تعرفه های تجاری جدیدی را علیه ۲۶۷ میلیارد دلار واردات چین اعمال کند. این علاوه بر تعرفه‌هایی است که بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات چین وضع شده‌اند و جهان در انتظار امضای ترامپ برای اجرایی شدن آنها است.

موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر به ۷۴۵٫۱۷۶ تن کاهش یافته و براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) و کتاب بژ بانک فدرال رزرو منتشر خواهد شد و برینارد از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا نیز سخنرانی ایراد خواهد کرد.

با توجه به اینکه به علت احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا در ماه سپتامبر، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بالا رفته، این نتیجه ای جز کاهش قیمت جهانی اونس طلا به دنبال نداشته است و ممکن است در کوتاه مدت یا میان مدت قیمت آن به سطوح ۱۱۸۲ تا ۱۱۶۲ کاهش یابد.

باید توجه داشت انتشار آمارهای مثبت از بازار کار آمریکا در هفته گذشته، احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور را بیشتر کرده است و در صورت افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر، این سومین افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در سال جاری میلادی است و انتظار می رود یک مورد افزایش نیز در ماه دسامبر رخ دهد. همچنین باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا