تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLV8) پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۶۸٫۵۷ دلار در هر بشکه اصلاح کند که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست و تثبیت بالای سطح مقاومت ۷۱٫۱۳ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۷۵٫۲۷ به ۶۴٫۴۳ تشکیل شده است و همین امر یک بار در روز ۴ سپتامبر باعث تشکیل حرکت اصلاحی نزولی عمیقی تا سطح حمایت ۶۶٫۹۹ شده بود.

از منظر تحلیل تکنیکال هنوز مشخص نیست که این حرکت اصلاحی نزولی تا چقدر عمیق خواهد بود با این حال پیش بینی می شود اگر الگوی تخت یا مسطح (Flat) توسعه یابد تا سطح ۶۶٫۹۹ کاهش داشته باشد یا اگر الگوی مثلث شکل بگیرد تا حوالی سطح ۶۸٫۵۷ نزول کند. در هر دو مورد برای امروز احتمال کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا تا حدود سطح ۶۸٫۵۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) محتمل به نظر می رسد.

لازم به ذکر است برای امروز تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۷۱٫۱۳ باعث تقویت قیمت آن به سطح مقاومت بعدی ۷۲٫۷۱ می شود. فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف ۶۸٫۵۷ به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX8)  پیش بینی می شود قیمت آن قبل از شروع روند افزایشی مقداری به نزدیکی سطح حمایت ۷۸٫۷۵ اصلاح کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو در چارت نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود چرخه پنج موجی کوچک از سطح ۷۶٫۹۰ تکمیل گردیده است که همین باعث تشکیل حرکت اصلاحی نزولی به سوی سطح حمایت ۷۸٫۷۵ شده است و در واقع این سطح در چارت کف موج چهارم یعنی موج iv می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال این چرخه بخشی از موج بزرگ موج ۳ یا موج (c) از سطح ۷۵٫۶۴ است و هر دو این موجها قادر هستند که قیمت نفت برنت دریای شمال را تا سطح ۸۱٫۴۶ افزایش دهند که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی دیده می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در نتیجه برای امروز پیش بینی می شود حرکت اصلاحی نزولی قیمت نفت برنت دریای شمال در صورت شکسته شدن سطح حمایت ۷۹٫۲۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) کوتاه و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۷۸٫۷۵ باشد و بعد از این حرکت اصلاحی می بایست منتظر افزایش قیمت آن به سوی سطوح ۸۰٫۳۵ و ۸۱٫۴۶ دلار در هر بشکه بود. در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن