تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX8) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح مقاومت ۶۸٫۹۵ دلار در هر بشکه برگردد و این موضوع را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۶۸٫۵۷ نشان داده است. براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۷۵٫۲۷ به ۶۴٫۴۳ قرار گرفته است.

این بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان می دهد که قیمت نفت خام سبک آمریکا دو مرتبه در شکست سطح مقاومت ۷۱٫۱۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) ناموفق بوده است. این عدم توانایی شانس استمرار روند نزولی از سطح ۷۵٫۲۷ به ۶۴٫۴۳ را بیشتر کرده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

نکته مهم آن است که قیمت نفت برنت دریای شمال به  بالای سطح ۸۰٫۴۹ (بالاترین سطح ۲۲ مه ۲۰۱۸) رسیده است این در حالی است که قیمت نفت خام سبک آمریکا هنوز پایین سطح ۷۵٫۲۷ (بالاترین سطح ۳ جولای ۲۰۱۸) قرار دارد. از نظر تحلیل تکنیکال این واگرایی قیمت به معنای آن است که هر دو نفت خام سبک آمریکا و برنت دریای شمال در حال تشکیل سقف قیمت در میان مدت هستند.

برای امروز در حرکت کاهشی شکسته شدن سطح حمایت ۶۸٫۵۷ سیگنال فروش به سوی سطح ۶۶٫۹۹ صادر خواهد کرد و کاهش بیشتر آن تاییدی در جهت الگوی سقف دو قلو خواهد بود که می تواند منجر به فرود بیشتر قیمت به سوی سطح ۶۴٫۴۳ شود.

این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۶۹٫۸۵ باعث صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطح مقاومت بعدی ۷۱٫۱۳ خواهد شد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX8)  پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطح مقاومت ۷۹٫۲۴ برگردد و این موضوع را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۷۷٫۸۶ در چارت به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال به وضوح دیده می شود این سطح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۳ یعنی موج (c) از سطح ۷۵٫۶۵ تشکیل شده اند.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

کاهش دیروز قیمت نفت برنت دریای شمال عمیق تر از حد انتظارات بود و تصویر تکنیکال را پیچیده کرده است و نشاندهنده دو شمارش موج مختلف از افزایش سطح ۷۵٫۶۴ می باشد. افزایش قیمت می تواند به عنوان موج (۳) که در سطح ۸۰٫۳۵ به سقف رسید شمارش شود یا اینکه بخشی از حرکت غیر معمول اصلاحی از سطح ۷۹٫۷۲ (بالاترین سطح ۴ سپتامبر ۲۰۱۸) در نظر گرفته شود.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال اگر موج ۳ به پایان رسیده باشد هر گونه افزایش قیمت محدود به سطح مقاومت ۸۰٫۳۵ خواهد بود که این موضوع را بررسی الگوی افزایشی گوه که می تواند تبدیل به الگوی سقف شود نشان داده است. اما اگر موج ۳ آغاز نشده باشد این احتمال وجود دارد که به نرخهای بالاتر از سطح ۸۰٫۳۵ نیز دست یابد. یک بررسی بر روی نمودار بلند مدت هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال نشان از ساخته شدن سقف قیمت در حوالی سطح ۸۰٫۳۵ دارد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال با سطح مقاومت ۷۷٫۷۵ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۲۸٫۴۰ به ۲۷٫۱۰) مواجه است و تلاش سوم آن برای شکست این سطح ناموفق به نظر می رسد مگر آنکه کلوز امروز یعنی کلوز هفتگی قیمت در نرخهای بسیار بالاتر از آن بسته شود. در واقع سه مرتبه عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح ۷۷٫۷۵ می تواند به معنای تشکیل سقف سه قلو باشد که می تواند تارگت نزولی ۶۰ را در چارت هفتگی نمایان سازد.

در حرکت نزولی چنانچه امروز قیمت آن به پایین سطح ۷۷٫۸۶ کاهش یابد منجر به صدور سیگنال فروش و فرود قیمت نفت برنت دریای شمال به سطوح ۷۷٫۰۲ و ۷۶٫۳۰ دلار در هر بشکه می شود. در نمودار ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال لندن