تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سطح حمایت ۱۱۹۳ کاهش یابد و این موضوع را تثبیت قیمت در پایین سطوح مقاومت ۱۱۹۷ و ۱۲۰۰ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۱۱۹۳ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c از سطح ۱۲۱۲ تشکیل شده است.

این سطح حمایت توسط خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۵۹ مورد حمایت قرار گرفته است و قیمت جهانی اونس طلا در موج نزولی c می تواند تا سطح ۱۱۸۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) کاهش داشته باشد. از منظر تحلیل تکنیکال کاهش عمیق قیمت جهانی اونس طلا در روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ تاییدی در جهت تکمیل این حرکت اصلاحی از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) است.

به باور ما به محض اینکه قیمت جهانی اونس طلا به سطح ۱۱۸۷ کاهش یابد می تواند بعد از آن تارگت نزولی ۱۱۷۲ را نیز نمایان سازد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۲۰۰ باعث تقویت قیمت به سطوح مقاومت بعدی ۱۲۰۸ و ۱۲۱۲ می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا احتمالا امروز تعرفه های جدیدی را علیه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع خواهد کرد که این مساله می تواند منجر به کاهش قیمت جهانی طلا در بازار شود. در صورتی که دولت ترامپ این تعرفه ها را علیه کالاهای وارداتی چین وضع کند، مقامات چین احتمالا از حضور در مذاکرات تجاری با آمریکا در اواخر ماه جاری میلادی خودداری خواهند کرد.

باید توجه داشت در پی تشدید جنگ تجاری و افزایش نرخ بهره بانک فدرال آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا نسبت به رقم های بالای به ثبت رسیده در ماه آوریل چیزی در حدود ۱۲٫۶ درصد کاهش یافته است. تنش های تجاری چند ماه گذشته میان آمریکا و چین باعث شده است تا سرمایه گذاران به جای طلا اقدام به خرید دلار آمریکا کنند زیرا از نظر آنها آمریکا در این جنگ زیان کمتری نسبت به چین خواهد دید.

در سایر تحولات اگرچه ما در این بخش مقالات قصد تحلیل تکنیکال را نداریم اما بواسطه پیوند گریز ناپذیر تحلیل فاندامنتال و تکنیکال مناسب می دانیم تا به بعضی نکات تکنیکال اشاراتی داشته باشیم.

برای قیمت جهانی اونس طلا در طی ۲ الی ۴ هفته آینده پیش بینی می شود قیمت آن بین منطقه ۱۱۵۹ و ۱۲۳۸ در نوسان باشد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این محدوده بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۶۶ قرار دارند و این سومین موج از چرخه یک موج اصلاحی بزرگ  از سطح ۱۹۲۰ می باشد.

براساس آن چیزی که در چارت پایین مشخص است این موج قادر است خود را تا سطح ۸۲۵ پایین بکشاند. الگوی پرچم شکل گرفته از سطح ۱۹۲۰ به تارگت نزولی بسیار پایین یعنی سطح ۴۹۱ اشاره دارد اما این هدف ها خیلی با نرخهای فعلی فاصله دارند و هنوز خیلی زود است در مورد این تارگت ها صحبت کرد.

از منظر تحلیل تکنیکال سطح حمایت ۱۱۵۹ باعث تشکیل یک حرکت اصلاحی افزایشی به سوی خط روند پایینی الگوی گوه شده است و به باور ما حداکثر توان این حرکت اصلاحی در صورت اتفاق می تواند نرخهای زیر سطح مقاومت ۱۲۳۸ باشد و بیشتر از آن فعلا مورد توجه نیست.

البته هنوز واضح و مشخص نیست که چطور و چه زمانی این حرکت پول بک در پایین سطح مقاومت ۱۲۳۸ پایان می یابد. به باور ما ممکن است قیمت جهانی اونس طلا ابتدا به سطح ۱۱۵۹ اصلاح کند و بعد از آن به سطح مقاومت ۱۲۳۸ برگشت داشته باشد.

یک بررسی بر روی نمودار روزانه مویّد آن است که قیمت جهانی اونس طلا در موج ۵ قرار دارد که پنجمین موج از موج بزرگ تر C از سطح ۱۳۰۹ می باشد و این موج قادر است قیمت را تا سطح ۱۱۶۲ کاهش دهد. باید توجه داشت قیمت جهانی اونس طلا رابطه منفی قوی با شاخص جهانی دلار آمریکا دارد.

همانطور که در چارت بعدی دیده می شود قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا چرخه قوی پنج موجی قیمت از سطح ۸۸٫۲۵۳ را تکمیل کرده است و هم اکنون وارد یک دامنه رنج و خنثی شده است و این روند خنثی شامل سه موجی است و موج دوم یعنی موج b ممکن است قیمت را کمی تا سطوح ۹۵٫۷۰۹ و ۹۶٫۳۷۳ هدایت کند و بعد از آن موج نزولی c شروع شود و این دقیقا همانند نوسانات قیمت جهانی طلا که ابتدا پیش بینی می شود کمی تا نزدیکی سطح حمایت ۱۱۵۹ کاهش یابد و بعد از آن به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۸ افزایش داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا و شاخص جهانی دلار آمریکا