تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX8) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به نزدیکی سطح مقاومت ۶۹٫۸۵ دلار در هر بشکه اصلاح کند و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین قیمت نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۷۵٫۲۷ به ۶۴٫۴۳ قرار دارد و این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت سطح حمایت قیمت را نیز بر روی ۶۸٫۵۷ نشان می دهد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال این سطح حمایت به همراه سطح حمایت دیگر بر روی ۶۷٫۹۴ (مماس با خط روند افزایشی) یک منطقه حمایتی برای نفت خام سبک آمریکا تشکیل داده است و رفتار نمایشی قیمت نفت خام سبک آمریکا در حوالی این منطقه نشانگر آن است که خریداران هنوز تسلیم نشده اند.

بنابراین برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۶۷٫۹۴ با قدرت شکسته شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۶٫۹۹ می شود و کاهش بیشتر آن تاییدی در جهت شکل گیری سقف دو قلو و استمرار روند نزولی به سوی سطح ۶۴٫۴۳ می باشد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۶۹٫۸۵ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن باعث صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۷۱٫۱۳ خواهد شد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX8)  پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۷۸٫۶۹ را دوباره لمس کند و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و الگوی افزایشی گوه یا کنج (Wedge) در چارت نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح مقاومت ۷۸٫۶۹ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۷۰٫۳۰ به ۸۰٫۱۳ قرار دارد. در چارت این روند از پنج موج تشکیل شده است و موج دوم از سطح ۷۹٫۷۲ (بالاترین سطح ۴ سپتامبر ۲۰۱۸) آغاز شده است و این موج به همراه امواج بعدی در درون یک الگوی گوه افزایشی شکل گرفته اند.

از منظر تحلیل تکنیکال این الگوی گوه زمانیکه که آخرین موج یعنی موج ۵ ظاهر شود تکمیل می شود. انتظار می رود این موج قیمت را تا سطح ۸۰٫۱۳ هدایت کند و حتی اگر هم شمارش این امواج نادرست باشد باز هم پیش بینی می شود در موج افزایشی c قیمت نفت برنت دریای شمال دوباره به سطح مقاومت ۷۸٫۶۹ نزدیک شود که در واقع سومین موج از حرکت اصلاحی از سطح ۷۷٫۳۷ (پایین ترین سطح ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸) می باشد.

لازم به ذکر است برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۷۷٫۳۷ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش به سطوح ۷۶٫۳۷ و ۷۵٫۲۲ می شود. باید توجه داشت سیگنال قیمت نفت برنت دریای شمال در چارت هفتگی کاهشی است زیرا این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۷۷٫۷۵ نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت هفتگی دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند کاهشی ۱۲۸٫۴۰ به ۲۷٫۱۰ قرار گرفته است و نفت برنت دریای شمال سه مرتبه در تثبیت بالای این سطح مقاومت ناموفق بوده است.

از این رو با توجه به الگوی سقف سه قلو در حوالی این سطح ، در میان مدت و بلند مدت احتمال فرود بیشتر قیمت آن به سطح ۶۰ دلار در هر بشکه وجود دارد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است. از منظر تحلیل بنیادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز احتمالا امروز تعرفه های جدیدی را علیه حدود ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی وضع خواهد کرد که این مساله می تواند تاثیر منفی بر بازار نفت داشته باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال لندن