تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن از سطح حمایت ۶۹٫۸۵ دلار در هر بشکه عبور کند و تا سطح حمایت بعدی ۶۸٫۵۷ کاهش یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است. این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۷۵٫۲۷ به ۶۴٫۴۳ تشکیل شده اند.

براساس آن چیزی که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا در تثبیت بالای سطح مقاومت ۷۱٫۱۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی) ناموفق بوده است و این عدم توانایی باعث ریزش قیمت در یک الگوی گوه (Wedge) شده است و برای معاملات امروز شانس کاهش بیشتر قیمت به سوی خط روند پایینی این الگو یعنی حوالی سطح ۶۸٫۵۷ زیاد است.

چارت روزانه نیز بعد از کاهش روز گذشته قیمت سیگنال فروش صادر کرده است و از آنجایی که قیمت آن نتوانست خود را بالای سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ – خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۲٫۰۵ – تثبیت کند فروشندگان وارد بازار شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال این سومین باری است که قیمت آن موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۷۱٫۲۴ نمی شود و شمارش موج قبلی به دلیل این ناتوانی مکرر فراخوانی شده است. براساس این شمارش امواج الیوت، قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی شدید C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۷۴٫۲۸ (بالاترین سطح ۹ جولای ۲۰۱۸) قرار دارد و در این موج قادر است خود را تا حدود سطح ۶۴٫۳۵ پایین بکشاند.  در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRX8)  پیش بینی می شود قیمت آن سطح حمایت ۷۸٫۱۲ را بشکند و تا سطح حمایت بعدی ۷۷٫۴۶ کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۷۹٫۶۸ در چارت نشان داده است.

براساس آن چیزی که در چارت دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی از موج احتمالی (۳) از سطح ۷۷٫۴۶ تشکیل شده است و کاهش روز گذشته قیمت غیر منتظره بود و این باعث شده تا نشانه گذاری موج جاری با تردید همراه باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال اگر رالی افزایشی قیمت از سطح ۷۷٫۴۶ در موج افزایشی قوی (۳) باشد می توانست راحت از سطح مقاومت ۷۹٫۶۸ عبور کند و عملکرد این موج در حوالی سطح مقاومت ۷۹٫۶۸ خیلی از خریداران را ناامید کرد و در عوض بیشتر شبیه به یک موج (۵) یعنی پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۷۰٫۳۰ می باشد که بیشتر به یک موج پنجم شکست خورده به نظر می رسد.

به باور ما تا زمانیکه قیمت نفت برنت دریای شمال نتوانسته سریعا این حرکت نزولی را جبران کند و به نرخهای بالای سطح ۷۹٫۶۸ برسد این احتمال قویا وجود دارد که کل این چرخه به نرخهای پایین عمیقا وارونه یا معکوس شود که در چارت مربوطه دیده می شود.

در چارت روزانه نیز همانطور که مشخص است قیمت آن نتوانسته از سطح مقاومت ۸۰٫۱۹ یعنی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۴٫۳۵ عبور کند و این ناتوانی قیمت به معنای کاهش قیمت آن به سوی سطح ۷۵٫۶۲ می باشد.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۸۰٫۱۹ الگوی پرچم افزایشی با تارگت ۸۳ را تایید خواهد کرد در غیر این صورت معامله گران برای فروش با حد تارگت ۷۸٫۱۲ و ۷۷٫۴۶ دلار در هر بشکه وارد عمل خواهند شد که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین مشاهده می فرمائید. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن