تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در طی معاملات روز گذشته، شاهد افت و خیز قیمت جهانی اونس طلا بودیم اما این نوسانات منجر به شکسته شدن سطح مقاومت ۱۳۲۱ نشد و پس از اعلام آمار مثبت اقتصادی از آمریکا شاهد بازگشت دوباره قیمت به زیر کانال ۱۳۰۰ بودیم و برای امروز این امکان وجود دارد که قیمت دو مرتبه سطح ۱۲۸۲ ( پایین ترین سطح روز ۲ اوت) را لمس کند.

همانطور که می دانید، آمارهای اقتصادی از آمریکا (به غیر از آمار اشتغال روز جمعه) روندی امیدوار کننده را در پیش گرفته و با وجود چنین آمار قوی و مثبتی، امید به توقف محرکهای اقتصادی بانک مرکزی آمریکا هر روز بیشتر و بیشتر می شود و در چنین فضایی، قیمت جهانی طلا قدرت و توان چندانی برای افزایش قدرتمند ندارد و در واقع هنوز پایه های طلا مستحکم نیست.

به نظر می رسد که با استمرار خروج سرمایه از هولدینگ های بزرگ بین المللی اسپایدر (SPDR)  قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی بتواند خود را پایین تر هم بکشاند و با این کاهش ذخایر صندوقهای سرمایه گذاری طلا احتمال می دهیم دوباره یک کاهش قیمت به سطح ۱۲۸۲ را تجربه کنیم.

دیروز صندوق اسپایدر دوباره حدود ۰٫۲%- از ذخایر خود کاست و مجموع ذخایرش به حدود ۹۱۷٫۱۴ تن رسیده است. این کاهشهای ذخایر طلا توسط صندوق اسپایدر مدتهاست که بر دوش طلا سنگینی می کند و باید به دقت این تغییرات ذخایر را زیر نظر گرفت زیرا تا زمانیکه این فروش ها تمام نشوند هنوز نمی توان با اطمینان از افزایش قیمت اونس طلا صحبت کرد.

از سوی دیگر روز گذشته شاخص موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) فراتر از حد انتظارات اعلام شد و به تبع آن نوسانات نزولی اخیر بازار طلا عمدتا نشات گرفته از گمانه زنی پیرامون احتمال اتمام زود هنگام سیاستهای فوق انبساطی فدرال رزرو می باشد.

از جانب تقاضای فیزیکی ، نیز امروز شاهد کاهش خریدهای فیزیکی طلا هستیم و در بازار طلای هنگ کنگ (بزرگترین بازار تامین کننده طلا به چینی ها ) هر اونس طلا فقط با پریمیوم ۳ تا ۴ دلاری نسبت به قیمت لندن به فروش می رود که این نشاندهنده رکود بازار و کمبود خریدار است و این در حالی ایست که دو هفته پیش این پریمیوم (اضافه بها) ۵ دلار بود.

از نظر تحلیل تکنیکی حرکت برگشتی که روز جمعه از سطح ۱۲۸۲ شروع کرد در همان سطح ۱۳۲۰ تمام شده است و برای امروز می بایست منتظر کاهش دوباره قیمت به سطح ۱۲۸۲ باشیم.

این حرکت بازگشتی در واقع پس از برخورد قیمت به سطح حمایت ۱۲۸۴ اتفاق افتاد که این سطح بر روی سطح فیب ۳۸٫۲ درصدی از چرخه سه موجی می باشد که از سطح ۱۱۸۰ ( پایین ترین سطح روز ۲۸ ژوئن ) به سطح ۱۳۴۷ ( بالاترین سطح روز ۲۳ جولای) آغاز گردید و برای امروز هدف ۱۲۸۲ را نمایان می سازد .

اگر امروز قیمت به زیر سطح ۱۲۸۲ برسد و حداقل بتواند ۲ ساعت زیر سطح ۱۲۸۰ باقی بماند انتظار کاهش قیمت اونس طلا تا نرخ ۱۲۶۴ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) نیز وجود خواهد داشت. مقاومت نیز بر روی نرخ ۱۳۰۷ و ۱۳۱۵ قرار دارد و تنها به شرط شکست این سطوح موجب توقف حرکت نزولی می شود.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا