تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن مجدد سطح مقاومت ۱۲۰۱ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۰۶ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۱۴ تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال موج عمیق نزولی روز ۲۱ سپتامبر صرفا بخشی از حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۱۲ (بالاترین سطح ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸) می باشد و این حرکت اصلاحی به احتمال زیاد در حوالی سطح حمایت ۱۱۹۳ به پایان رسیده است.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها در صورتیکه سطح حمایت ۱۱۹۱ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۱۸۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) می شود و کاهش بیشتر قیمت به پایین سطح ۱۱۸۷ به معنای تکمیل شدن حرکت برگشتی افزایشی از سطح ۱۱۵۹ می باشد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

این هفته عمده توجهات بازار به جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و سخنرانی رئیس بانک فدرال رزرو در روز چهارشنبه معطوف شده است. در واقع مهمترین خبر این هفته، به تصمیم بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ بهره بانکی از %۲٫۰۰ به %۲٫۲۵ بازمی گردد، امری که در صورت اشاره بانک فدرال به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر می تواند موتور حرکت اونس طلا را به سمت پایین هدایت کند و نیز در صورت عدم تامین انتظار بازار، زمینه  سقوط ارزش دلار آمریکا و تقویت قیمت جهانی اونس طلا را فراهم آورد.

برای این هفته پیشتر انتظار افزایش ۲۵% نرخ بهره بانکی آمریکا در جلسه روز چهارشنبه از جانب بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان تایید شده است. بدیهی است که با توجه به سخنان مقامات بانک فدرال رزرو و چراغ سبز به ادامه روند افزایش نرخ بهره آمریکا، بار دیگر معامله گران دلار آمریکا را ترجیح خواهند داد اما در صورتیکه تیم آقای جرومی پاول نتواند به انتظار بازار در افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره برای جلسه ماه دسامبر پاسخ دهد، حتی افزایش ۲۵ واحدی این نرخ در ماه سپتامبر می تواند به شکست دلار آمریکا منتهی شود و روند افزایشی اونس طلا را با هدف رسیدن به نرخهای بالای هفته گذشته ایجاد گردد.

چهارشنبه شب بسته به اینکه موضع بانک فدرال برای ماه دسامبر سال جاری چگونه اعلام شود و مقامات این نهاد چه موضعی در مورد نرخ بهره بگیرند سرنوشت دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار و اونس طلا برای روزهای آینده مشخص خواهد شد.  قیمت جهانی اونس طلا در حدود پنج هفته ای است که در نوار بسیار باریکی در حد ۳۰ دلار حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. علت اصلی این سکوت انتظار برای جلسه بانک مرکزی آمریکا است.

قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت این چند هفته بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند بعد از جلسه بانک مرکزی آمریکا را تقویت می کند. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران تنها شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان در ماه سپتامبر (پیش بینی بازار ۱۳۲٫۲ ، رقم قبلی ۱۳۳٫۴) اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا