تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز همچنان معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن مجدد سطح مقاومت ۱۲۰۱ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۰۶ افزایش یابد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۱۴ تشکیل شده اند.

از منظر تحلیل تکنیکال موج عمیق نزولی روز ۲۱ سپتامبر صرفا بخشی از حرکت اصلاحی از سطح ۱۲۱۲ (بالاترین سطح ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸) می باشد و این حرکت اصلاحی به احتمال زیاد در حوالی سطح حمایت ۱۱۹۳ به پایان رسیده است.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها در صورتیکه سطح حمایت ۱۱۹۱ با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۱۸۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) می شود و کاهش بیشتر قیمت به پایین سطح ۱۱۸۷ به معنای تکمیل شدن حرکت برگشتی افزایشی از سطح ۱۱۵۹ می باشد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

امشب عمده توجهات بازار به جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) و سخنرانی رئیس بانک فدرال رزرو در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران معطوف شده است. در واقع مهمترین خبر امروز ، به تصمیم بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ بهره بانکی از %۲٫۰۰ به %۲٫۲۵ بازمی گردد، امری که در صورت اشاره بانک فدرال به افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر می تواند موتور حرکت اونس طلا را به سمت پایین هدایت کند و نیز در صورت عدم تامین انتظار بازار، زمینه  سقوط ارزش دلار آمریکا و تقویت قیمت جهانی اونس طلا را فراهم آورد.

برای امروز پیشتر انتظار افزایش ۲۵% نرخ بهره بانکی آمریکا در جلسه روز چهارشنبه از جانب بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان تایید شده است. بدیهی است که با توجه به سخنان مقامات بانک فدرال رزرو و چراغ سبز به ادامه روند افزایش نرخ بهره آمریکا، بار دیگر معامله گران دلار آمریکا را ترجیح خواهند داد اما در صورتیکه تیم آقای جرومی پاول نتواند به انتظار بازار در افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره برای جلسه ماه دسامبر پاسخ دهد، حتی افزایش ۲۵ واحدی این نرخ در ماه سپتامبر می تواند به شکست دلار آمریکا منتهی شود و روند افزایشی اونس طلا را با هدف رسیدن به نرخهای بالای هفته گذشته ایجاد گردد.

امشب بسته به اینکه موضع بانک فدرال برای ماه دسامبر سال جاری چگونه اعلام شود و مقامات این نهاد چه موضعی در مورد نرخ بهره بگیرند سرنوشت دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی بازار و اونس طلا برای روزهای آینده مشخص خواهد شد.  قیمت جهانی اونس طلا در حدود پنج هفته ای است که در نوار بسیار باریکی در حد ۳۰ دلار حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. علت اصلی این سکوت انتظار برای انتشار بیانیه نرخ بهره امشب بانک مرکزی آمریکا است.

قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت این چند هفته بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند بعد از جلسه بانک مرکزی آمریکا را تقویت می کند. امشب در آستانه اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که بیانیه آن ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران  منتشر خواهد شد، نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی تمام بانکهای مرکزی در جهان، مدیریت سیستم پولی کشور می باشد و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است و با یکدیگر فرق می کند اما هدف تمامی بانکهای مرکزی جهان ، ثبات قیمت ها ، رشد اقتصادی و اشتغال کامل کشور می باشد. در آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال رزرو (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام کمیته بازار آزاد یا FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره وجوه بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را  طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور آمریکا و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و  به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده‌است جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌شود. رئیس جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رئیس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رئیس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیئت مدیره فدرال رزرو، رئیس و نایب رئیس هر یک از مناطق ۱۲-گانه را انتخاب می‌کنند.

وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار  باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود. هم‌ اکنون ریاست بانک فدرال رزرو را جرومی پاول بر عهده دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا