تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن بین منطقه ۱۱۹۳ و ۱۲۱۳ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ تشکیل شده است و در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۱۲۱۳ شکسته شود باعث رسیدن قیمت به سطح مقاومت بعدی ۱۲۲۵ می شود.

با این حال باید توجه داشت قیمت سه مرتبه در شکست سطح مقاومت ۱۲۱۳ ناموفق بوده است و بعید به نظر می رسد که قیمت بتواند امروز به بالای سطح مقاومت ۱۲۱۳ برسد و بیشتر تمایلات بازار به سمت کاهش قیمت است. از این رو برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۱۹۳ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته پایین آن بسته شود منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۱۱۸۴ می شود.

باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود. شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند و انتظار می رود، تا زمانی که حرکتی را برای شروع یک روند صعودی یا نزولی آغاز نکند، قیمت در نوسانات خنثی بین سطوح ۱۱۹۳ و ۱۲۱۳ قرار داشته باشد.

شب گذشته بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا با اشاره به پایان سیاست تطبیقی (Accommodative)  نرخ بهره بانکی را مطابق با انتظارات بازار از %۲٫۰۰ به %۲٫۲۵ افزایش داد و چشم انداز سیاست پولی خود را در سال های آتی تا حد زیادی بدون تغییر در مورد رشد اقتصادی پایدار و بازار کار قوی اعلام کرد.

بانک فدرال هنوز هم در ماه دسامبر سال جاری یک‌ پله و در سال آینده سه مرحله دیگر افزایش خواهد داد و برای سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرد یک پله نرخ بهره افزایش یابد. این امر نرخ بهره بانک مرکزی ایالات متحده را به ۳٫۴ درصد می رساند که تقریبا نیم درصد بالاتر از نرخ بهره خنثی است که این نرخ نه تحریک کننده و نه محدود کردن اقتصاد می باشد.

این موضع سیاست پولی سخت، پیش بینی شده تا سال ۲۰۲۱ حفظ شود اما بانک فدرال آمریکا رشد سریع اقتصادی از %۳٫۱ را انتظار دارد و پیش بینی کرد این رشد حداقل برای سه سال دیگر ادامه یابد که دلیل آن پایین بودن نرخ بیکاری پایدار در آمریکا و تورم پایدار در نزدیکی هدف ۲ درصد بانک مرکزی است. بانک فدرال رزرو همچنین در بیانیه ای اعلام کرد تقویت بازار کار ادامه دارد و فعالیت اقتصادی تا به حال به شدت افزایش یافته است که اشاره به این واقعیت دارد که سیاست پولی طولانی تطبیقی (Accommodative) دیگر لازم نیست.

بانک فدرال در بیانیه ی خود اصطلاح جایگزینی را برای این عبارت استفاده نکرد، که در واقع اصطلاح پیشین در بسیاری از دهه گذشته جزء راهنمایی برای بازارهای مالی و خانوارها بوده است. این اصطلاح از زمان شروع افزایش نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۱۵ که از سطح نزدیک به صفر شروع شد به ندرت صحیح بوده و حذف آن به این معنی است که بانک فدرال اکنون نرخ بهره را در نزدیکی خنثی قرار می دهد.

این افزایش، سومین افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال میلادی جاری و در واقع هفتمین افزایش در هشت دوره فصلی یا سه ماهه بوده است. بر اساس گزارش دیده بان CME ، پیش از اعلام نرخ بهره بانک فدرال، معامله گران احتمال افزایش دیشب نرخ بهره بانک فدرال را در حدود ۹۵ درصد پیش بینی کرده بودند. آخرین پیش بینی های بانک فدرال نشان می دهد که اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۹ با سرعت ثابت ادامه می یابد و رشد تولید ناخالص داخلی در سال بعد ۲٫۵ درصد افزایش می یابد اما پیش بینی می شود که به خاطر محو شدن محرک های اقتصادی و هزینه های دولتی،  رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ به ۲٫۰ درصد و در سال ۲۰۲۱ به ۱٫۸ درصد کاهش یابد.

در بیانیه دیشب پیش بینی شد که تورم آمریکا نزدیک به دو درصد در سه سال آینده باقی بماند، در حالی که انتظار می رود نرخ بیکاری این کشور در سال آینده به ۳٫۵ درصد برسد و تا سال ۲۰۲۰ در این سطح باقی بماند و در سال ۲۰۲۱ کمی افزایش داشته باشد. نرخ بیکاری آمریکا در حال حاضر ۳٫۹ درصد است. در بیانیه بانک فدرال رزرو آمریکا اشاره شده است که ریسک های اقتصادی تقریبا متوازن شده اند و ریسک هایی که برای رشد اقتصادی فعلی، از جمله افزایش تهدید تعرفه های تجاری جهانی می باشد عمدتا کنار گذاشته شده است. در بیانیه ی دیشب هیچ مخالفتی در بیانیه سیاست گذاری فدرال وجود نداشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا