تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX8) پیش بینی می شود قیمت آن دو مرتبه سطح مقاومت ۷۲٫۷۱ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۷۳٫۸۰ افزایش یابد که در چارت پایین به وضوح مشاهده می فرمائید.

در چارت زیر این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی و ۸۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۷۵٫۲۷ به ۶۴٫۴۳ تشکیل شده است و حرکت اصلاحی نزولی که در برخورد به این سطح مقاومت ۷۲٫۷۱ اتفاق افتاده صرفا یک حرکت پول بک به سوی الگوی گوه افزایشی (Rising Wedge) است که این الگو خود به هدف ۷۳٫۸۰ اشاره دارد.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت پول بک به پایان رسیده است و قیمت نفت خام سبک آمریکا موج افزایشی C را از سرگرفته است که این الگو به همراه حرکت افزایشی قبلی از سطح ۶۴٫۴۳ یک الگوی پرچم افزایشی (Pennant) را بوجود آورده است که تارگت بالاتر یعنی سطح ۷۵٫۲۷ را نشانه گرفته است. در نمودار یک ساعته زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف ۷۲٫۷۱ به وضوح مشخص شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ8) پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سطح مقاومت ۸۲٫۱۷ افزایش یابد و با شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۸۳٫۲۸ صعود کند که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و امواج الیوت نشان داده است.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج احتمالی (۳) از سطح ۷۷٫۴۶ تشکیل شده است و این موج از آنجایی که ویژگی شارپی و تندی دارد قادر است خود را تا سطوح ۸۳٫۲۸ و ۸۶٫۸۸ بالا برساند.

از منظر تحلیل تکنیکال حرکت خنثی و اصلاحی قیمت نفت برنت دریای شمال در برخورد به سطح مقاومت ۸۲٫۱۷ محدود به سطح حمایت ۸۱٫۰۶ بوده است و این نوسانات خنثی کم و بیش تکمیل شده است و برای امروز شکسته شدن سطح مقاومت ۸۲٫۱۷ باعث تقویت قیمت به سطح مقاومت بعدی ۸۳٫۲۸ خواهد شد مگر آنکه از پایین سطح حمایت ۸۱٫۰۶ با قدرت شکسته شود که در چنین شرایطی منجر به ریزش قیمت به سطح حمایت بعدی ۷۹٫۶۸ می شود.

باید توجه داشت در زمان نگارش این تحلیل تمایلات افزایشی در حالی شکل می گیرد که قیمت هم اکنون در سطوح بالای ۸۱٫۰۶ قرار گرفته است که این مساله می تواند دوباره باعث شروع حرکت صعودی به سطح مقاومت ۸۲٫۱۷ دلار در هر بشکه گردد. بازار از ابتدای هفته تاکنون روی خبرهای مربوط به صادرات نفت ایران تمرکز کرده است.

تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران از روز ۴ نوامبر آغاز می شود و آمریکا از مشتریان نفت ایران خواسته تا خرید نفت از ایران را به صفر برسانند و همین مساله به تقویت قیمت نفت به بالاترین نرخهای ۴ ساله گذشته انجامیده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن