تحلیل ویژه چشم انداز قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده

برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه پایانی سال میلادی جاری ۲۰۱۸ از سطح حمایت ۱۱۵۹ عبور کند و تا سطح حمایت بعدی ۱۰۳۲ سقوط کند که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی C نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح سپتامبر ۲۰۱۱) می باشد و کاهش متوالی قیمت از سطح ۱۳۶۵ (بالاترین سطح ۱۱ آوریل ۲۰۱۸) تاییدی در جهت نزول شارپی قیمت در این موج می باشد.

در چارت پایین بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن سطح حمایت قیمت را بر روی ۱۱۵۹ نشان می دهند که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی قرار دارد که موقتا مانع از ریزش قیمت شده و همین امر به تشکیل حرکت اصلاحی کوتاه انجامیده است. با این حال باید توجه داشت موج نزولی C قادر است قیمت را تا سطح ۱۰۳۲ پایین بکشاند و حتی در بیشترین قدرت نزولی خود می تواند در این موج قیمت را تا سطح ۸۲۵ کاهش دهد.

تنها حالت امواج الیوت نیست که چشم انداز اونس طلا را نزولی نشان می دهد بلکه الگوی گوه یا کنج (Wedge) اشاره به کاهش بیشتر قیمت دارد و این الگوی گوه به عنوان یک الگوی کاهشی ادامه دهنده مورد تایید قرار گرفته است که می تواند تارگت نزولی ۱۰۳۲ را نمایان سازد. باید توجه داشت که روند صعودی قیمت از سطح ۱۰۴۵ تقریبا به مدت ۱۲۳ هفته طول کشید که بیش از نیمی از مدت زمان ۲۲۱ هفته از روند نزولی از سطح ۱۹۲۰ می باشد که تکمیل گردیده است.

از نظر زمانی این روند افزایشی به پایان راه خود رسیده است و خیلی بعید است که شاهد افزایش بیشتر قیمت در سه ماهه پایانی سال میلادی ۲۰۱۸ باشیم.  در چارت روزانه نیز روند نزولی قیمت از سطح ۱۳۶۵ یک حالت پنج موجی را شکل داده است که نشاندهنده استمرار روند نزولی است. براساس دامنه موج (۴) این موج کنونی (۵) ممکن است قیمت را تا سطح ۱۱۱۰ پایین بکشاند که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۰۹ می باشد.

در حرکت صعودی تنها به شرط شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۱۴ باعث تقویت قیمت به سطوح ۱۲۳۸ و ۱۲۶۲ می شود و این سطوح بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹ تشکیل شده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت جهانی اونس طلا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار روزانه زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی اونس طلا