تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX8) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۷۶٫۴۹ دلار در هر بشکه افزایش داشته باشد و هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطوح حمایت ۷۴٫۸۵ و ۷۳٫۸۳ خواهد بود. افزایش بیش از ۲ دلاری قیمت نفت طی معاملات اخیر در حالی است که آمریکا و کانادا به توافقی برای اصلاح پیمان تجاری موسوم به نفتا دست یافتند.

به همین خاطر پیش بینی می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا در سه ماهه پایانی سال میلادی ۲۰۱۸ به سطوح ۸۰٫۰۰ و ۸۶٫۶۶ افزایش یابد و این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۷۲٫۳۶ در چارت پایین به وضوح نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۷۲٫۳۶ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح سال ۲۰۰۸) به ۲۶٫۰۵ تشکیل شده است.

دور جدید تحریم های آمریکا علیه سومین تولید کننده نفت عضو اوپک از ۴ نوامبر آغاز خواهد شد. احتمال شوک عرضه ای به دلیل کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا موجب شده است تا روند قیمت نفت در بازار افزایشی شود و دور دوم تحریم های آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر این احساس را بیشتر تقویت خواهد کرد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

هر چند قیمت نفت خام سبک آمریکا یک بار در اوایل ماه جولای به سوی این سطح مقاومت حمله کرد اما چندان موفق نبود اما در تلاش دوم موفق به شکست کامل و تثبیت بالای این سطح مقاومت شده است. براساس این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی، سطح مقاومت بعدی بر روی ۸۶٫۶۶ دیده می شود و از نظر بررسی امواج الیوت ویو قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج ۵ یعنی پنجمین موج از موج بزرگ تر C از سطح ۴۲٫۰۵ قرار دارد و خط روند افزایشی رسم شده نیز نشان می دهد قیمت در این موج می تواند خود را تا سطح ۸۶٫۶۶ برساند.

با این حال هدف افزایشی پایین تر یعنی سطح ۸۰٫۰۰ که مماس با خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۴۷٫۲۷ می باشد نباید فراموش شود و به باور ما زمانی می بایست هدف ۸۶٫۶۶ را دنبال کرد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در سه ماهه پایانی سال با قدرت بالای این خط روند قرار گیرد. در چارت روزانه سطوح مقاومت دقیقی وجود دارند که توسط خطوط فیبوناچی پروجکشن نمایش داده شده اند.

در چایت پایین فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

نزدیک ترین سطح مقاومت قیمت بر روی ۷۵٫۵۰ دیده می شود که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی می باشد و چنانچه این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود زمینه را برای صعود بیشتر به سطوح مقاومت ۸۲٫۳۹ و ۸۹٫۲۸ فراهم می آورد.

لازم به ذکر است در سه ماهه پایانی سال میلادی جاری در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت ۷۱٫۲۴ منجر به کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا به سطوح ۶۷٫۲۷ و ۶۴٫۳۵ می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ8) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۸۶٫۸۸ افزایش داشته باشد و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به یکی از سطوح حمایت ۸۴٫۶۶ و ۸۳٫۲۸ خواهد بود.

همچنین براساس تحلیلی که قبلا ارائه شد پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه پایانی سال میلادی ۲۰۱۸ تا سطح مقاومت ۸۹٫۷۰ افزایش یابد و بعد از آن شاهد تشکیل سقف قیمت باشیم و این موضوع را برررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت هفتگی نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۲۸٫۴۰ (بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲) به ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ژانویه ۲۰۱۶) قرار گرفته است. از آنجایی که سطح مقاومت پیشین ۷۷٫۷۵ باعث شکل گیری حرکت اصلاحی نزولی شده بود این احتمال قویا وجود دارد که سطح مقاومت ۸۹٫۷۰ به اندازه کافی قوی باشد که بتواند منجر به شکل گیری حرکت اصلاحی دیگری برای نفت برنت دریای شمال شود.

از منظر تحلیل تکنیکال این سطح مقاومت ۸۹٫۷۰ چون در نزدیکی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۴۷٫۵۰ قرار دارد این منطقه ۸۹٫۷۰ تا ۹۰٫۰۰ را تبدیل به مقاومت مهم در سه ماهه پایانی سال میلادی ۲۰۱۸ خواهد کرد. سطح مقاومت دیگری در نرخ ۸۷٫۳۰ دیده می شود که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۴۷٫۵۰ به ۲۷٫۱۰ قرار دارد. بنابراین بعید به نظر می رسد که قیمت نفت برنت دریای شمال در این بازه زمانی بتواند براحتی از این سطوح مقاومت عبور کند و خود را بالای سطح مقاومت ۸۹٫۷۰ تثبیت کند.

باید توجه داشت تنها در شرایط تثبیت قیمت در بالای این سطوح مقاومت است که می تواند تارگت های ۱۰۱٫۵۰ و ۱۰۴٫۴۹ را نمایان سازد. از سوی دیگر در چارت روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال در حال تلاش برای لمس سطح مقاومت ۸۷٫۵۷ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ قرار دارد. با این حال از آنجایی که سطح مقاومت پیشین ۸۰٫۱۹ باعث تشکیل حرکت اصلاحی نزولی شده بود بعید به نظر می رسد که این سطح مقاومت ۸۷٫۵۷ با قدرت شکسته شود.

محتمل ترین سناریوی ممکن آن است که این سطح مقاومت ۸۷٫۵۷ نیز همانند مقاومت های دیگر در چارت هفتگی مانع از تقویت بیشتر قیمت نفت برنت دریای شمال در سه ماهه پایانی سال میلادی ۲۰۱۸ شوند و در نزدیکی این سطوح مقاومت با توجه به بسته شدن احتمالی پوزیشن های خرید احتمال سقوط قیمت نفت برنت دریای شمال وجود خواهد داشت.

لازم به ذکر است برای امروز پیش بینی می شود قیمت آن تا سطوح مقاومت ۸۳٫۲۸ و ۸۴٫۶۶ افزایش داشته باشد و این موضوع را تثبیت قیمت در بالای سطوح حمایت ۸۲٫۵۶ و ۸۲٫۱۷ دلار در هر بشکه نشان داده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال لندن