تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX8) پیش بینی می شود قیمت آن در اطراف سطح ۷۳٫۸۳ دلار در هر بشکه مورد حمایت قرار گیرد و بعد از آن دوباره روند افزایشی بگیرد و با افزایش روبرو شود که این موضوع را از منظر تحلیل تکنیکال بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت تایم فریم یک ساعته پایین به وضوح نشان داده است.

روز گذشته قیمت نفت خام سبک آمریکا با افزایش تولید عربستان و روسیه و بالارفتن ذخایر نفت آمریکا ، کمی پایین کشید ولی پیش بینی می شود با ادامه نگرانی از میزان عرضه نفتی با آغاز تحریم های ایران به روند افزایشی خود ادامه داد.

در واقع می توان گفت هر چند در طی ۲۴ ساعته گذشته افزایش تولید نفت آمریکا و قول عربستان و روسیه برای افزایش تولید نفت خام تا حدودی رشد قابل توجه قیمت نفت را کنترل کرده است اما پیش بینی می شود با بازگشت توجهات فعالان بازار نفت بر تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران که ماه آینده اجرایی می‌شود، قیمت نفت مجدد افزایش یابد.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۷۳٫۸۳ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی C از سطح ۶۶٫۸۶ تشکیل شده است و کاهش روز گذشته قیمت در موج ۴ شکل گرفت که به باور ما این موج در حوالی سطح حمایت ۷۳٫۸۳ تکمیل شده است. از این رو در چارت پایین می بایست منتظر از سرگیری روند افزایشی در موج ۵ باشیم که می تواند قیمت نفت خام سبک آمریکا را تا سطح ۷۸٫۱۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) برساند.

گفتنی است الگوی پرچم شکل گرفته بین ۴ سپتامبر و ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸ اشاره به همین تارگت افزایشی دارد و در حرکت نزولی نیز باید توجه داشت تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته پایین سطح حمایت ۷۳٫۸۳ منجر به کاهش قیمت به سطح حمایت بعدی ۷۲٫۸۸ خواهد شد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ8) پیش بینی می شود برای تجمیع انرژی در جهت افزایش مجدد ، قیمت آن مقداری به نزدیکی سطح حمایت ۸۳٫۲۸ اصلاح کند که این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۸۶٫۸۸ در چارت بعدی نشان داده است.

همانطور که در چارت بعدی نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی (۳) از سطح ۷۷٫۴۶ قرار دارند که به وضوح مشاهده می فرمائید.

از منظر تحلیل تکنیکال این موج هنوز تکمیل نشده است و پیش بینی می شود نسبت به موج اول (a) طولانی تر باشد و محتمل ترین سناریو بعد از تشکیل این حرکت اصلاحی، افزایش قیمت در این موج تا حدود منطقه ۹۰٫۴۸ و ۹۲٫۷۰ می باشد. با این حال برای شکست سطح مقاومت ۸۶٫۸۸ قیمت نفت برنت دریای شمال نیاز به کمی استراحت یا عقب نشینی برای تجمیع انرژی دارد تا بتواند از سطح مقاومت ۸۶٫۸۸ با قدرت عبور کند.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت روزانه نشان می دهد که این حرکت اصلاحی نزولی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح حمایت ۸۳٫۰۰ خواهد بود که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی (C) دیده می شود.

لازم به ذکر است در حرکت صعودی چنانچه امروز سطح مقاومت ۸۵٫۶۰ با قدرت شکسته شود موجب صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح مقاومت ۸۶٫۸۸ دلار در هر بشکه می شود. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن