تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن از نرخهای فعلی دو مرتبه به سوی سطح حمایت ۱۱۸۲ کاهش یابد و در صورتیکه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۱۱۷۴ می شود. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۲۰۸ تشکیل شده اند.

در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۱۱۸۲ با قدرت شکسته شود نه تنها منجر به تضعیف بیشتر قیمت می شود بلکه تاییدی در جهت الگوی سر و شانه خواهد بود که می تواند تارگت نزولی ۱۱۵۷ را نمایان سازد. لازم به ذکر است در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۱۱۹۱ باعث افزایش جزئی قیمت به سطوح مقاومت بعدی ۱۱۹۵ و ۱۲۰۰ خواهد شد در غیر این صورت احتمال کاهش مجدد قیمت به سطح حمایت ۱۱۸۲ وجود دارد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

همانطور که دیروز گفته شد قیمت جهانی اونس طلا تقریبا بیش از یک و نیم ماه است که در نوار بسیار باریکی در حدود ۳۴ دلار حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت اخیر بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند را تقویت می کند.

در تقویم امروز ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران شاخص قیمت تولیدکنندگان آمریکا (PPI) در ماه سپتامبر اعلام می شود و انتظار می رود از رقم قبلی %۰٫۱- به میزان %۰٫۲ افزایش داشته باشد و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همانند رقم قبلی %۲٫۸ اعلام شود. برای شاخص خالص قیمت تولیدکنندگان آمریکا نیز پیش بینی می شود ماهیانه %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۵ افزایش یابند. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود.

شاخص بهای تولیدکننده (PPI) یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود و تاثیر قابل ‌توجهی بر تصمیم‌گیری صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و حتی سیاستمداران خواهد داشت.

هدف از شاخص قیمت تولیدکنندگان محاسبه شاخص بهای تولیدکننده، اندازه‌گیری تغییرات قیمت‌هایی است که تولیدکنندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می‌کنند و به عبارتی دیگر این شاخص میزان تورمی که تولید کنندگان در سبد خرید کالاهای خود در ماه گذشته با آن مواجه بودند را نشان می دهد و تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد. شاخص مهم دیگر که فردا اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند.

باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند و از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده است پیش بینی می شود قیمت آن در سه ماهه پایانی سال میلادی ۲۰۱۸ سطح مقاومت ۹۵٫۸۵۹ را بشکند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۱٫۷۹۷ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو ، کانال افزایشی و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است.

باید توجه داشت واحدهای پولی که در شاخص دلار آمریکا وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪. این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود. بطوری که هر موقع این شاخص حرکت نزولی به خود بگیرد، طلا تقویت شده و خریداری می شود و هر موقع این شاخص روند صعودی داشته باشد، طلا تضعیف شده و فروخته می شود. از این رو قیمت جهانی اونس طلا و همچنین سایر ارزهای خارجی وابستگی شدیدی به شاخص جهانی دلار آمریکا دارد.

براساس آن چیزی که در چارت بعدی دیده می شود این سطوح مقاومت شاخص جهانی دلار آمریکا هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۲۱٫۰۲ (بالاترین سطح جولای ۲۰۱۱) به ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) تشکیل شده اند. از منظر تحلیل تکنیکال چرخه پنج موجی قیمت از سطح ۷۰٫۶۹۸ هنوز تکمیل نشده است و موج پنجم (۵) در حال افزایش قیمت به سوی سطح ۱۰۹٫۱۴۴ می باشد که این موضوع را بررسی کانال افزایشی نشان داده است.

در چارت بعدی این موج متناوبا می تواند به عنوان یک موج ۳ – (۳) شمارش شود که بسیار قدرتمند است و هر دو این موجها از پتانسیل و قدرت زیادی برای افزایش به سوی سطح ۱۰۹٫۱۴۴ برخوردار هستند. در چارت شاخص دلار آمریکا هر چند قیمت آن در ماه اوت موفق به شکست سطح مقاومت ۹۵٫۸۵۹ نشد اما به نظر می رسد انرژی و پتانسیل لازم خود را جمع کرده است تا از این سطح مقاومت عبور کند. لازم به ذکر است در این مدت هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی صرفا به عنوان یک پول بک در جهت ساختن شانه سمت راست از الگوی سر و شانه وارونه می باشد که می تواند در حوالی سطح ۹۳٫۱۹۳ (پایین ترین سطح ماه ژوئن ۲۰۱۸) پایان یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا