تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۷۲٫۱۴ دلار در هر بشکه تا سطح حمایت بعدی ۷۰٫۶۷ نزول کند و این حرکت کاهشی را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و خط روند افزایشی رسم شده نشان داده است.

از شب گذشته جریان ریسک گریزی در بازار آمریکا ادامه یافت که نتیجه ی آن فرود قیمت شاخص های سهام آمریکا و بدنبال آن سقوط شدید قیمت نفت در بازار بود. براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند صعودی ۶۴٫۴۳ به ۷۶٫۹۰ قرار دارند.

از منظر تحلیل تکنیکال عمق حرکت اصلاحی نزولی قیمت از سطح ۷۶٫۹۰ نشاندهنده وارونه یا معکوس شدن روند افزایشی دارد و مومنتوم و پتانسیل حرکت نزولی به اندازه ی قوی است که پیش بینی می شود این حرکت اصلاحی نزولی قیمت نفت خام سبک آمریکا را تا حدود منطقه ۷۰٫۶۷ و ۶۹٫۱۹ پایین بکشاند.

لازم به ذکر است سطح حمایت ۷۰٫۶۷ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و مماس با خط روند افزایشی رسم شده می باشد و برای امروز هر گونه حرکت افزایشی به بالای سطح ۷۲٫۱۴ محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۷۳٫۰۷ خواهد بود.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند.

نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. به باور ما تا زمانیکه شاهد کاهش در بازار سهام بین الملل باشیم این موضوع منجر به کاهش قیمت سایر بخش ها مخصوصا بازار انرژی خواهیم بود که همه چیز آن در مورد انتظارات اقتصادی است.

صندوق بین المللی پول (IMF) اعلام کرده است که خطرات سیستم مالی جهانی طی شش ماه گذشته افزایش یافته است اگر فشارها در بازارهای در حال ظهور بیشتر شود این خطرات می تواند به شدت افزایش یابد یا روابط تجاری جهانی وخیم تر شود.

این در حالی است که صندوق بین المللی پول پیش بینی های اقتصادی جهانی خود را برای سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کاهش داده است و باعث افزایش نگرانی هایی شده که تقاضا برای نفت نیز ممکن است کاهش یابد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود با توجه به جوّ جریان ریسک گریزی در بازارها تا سطح ۸۰٫۴۶ کاهش یابد که این حرکت نزولی را شکسته شدن سطح حمایت ۸۲٫۸۶ در چارت به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از چرخه سه موجی از سطح ۷۰٫۳۰ قرار دارند. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت نفت برنت دریای شمال به پایین خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۷۰٫۳۰ کاهش یافته است و این نشاندهنده وارونه یا معکوس شدن روند افزایشی از سطح ۷۰٫۳۰ می باشد.

از نظر تئوری قیمت نفت برنت دریای شمال می تواند خود را تا حدود منطقه ۷۸٫۵۲ و ۷۶٫۵۸ کاهش پایین بکشاند. تنها در صورت افزایش دوباره به بالای این خط روند و تثبیت کامل بالای آن می بایست در سناریوی نزولی تجدید نظر کرد و تارگت ۸۴٫۳۴ را دنبال کرد.

در چارت روزانه نیز سطح حمایت ۸۳٫۰۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی) نتوانست جلوی ریزش قیمت را بگیرد و به همین خاطر سیگنال فروش به سوی سطح حمایت بعدی ۸۰٫۱۹ یعنی به سوی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۴٫۳۵ دلار در هر بشکه صادر کرده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده اند.

بامداد امروز موسسه نفت آمریکا (API) که بزرگترین انجمن تجاری نفت و گاز طبیعی آمریکایی می‌باشد، در آخرین گزارش هفتگی خود اعلام کرد که موجودی ذخایر آن در هفته منتهی به ۵ اکتبر ۲۰۱۸ به میزان ۹٫۷۵۰ میلیون بشکه افزایش داشته است و این در حالی است که رقم قبلی به میزان ۹۰۷ هزار بشکه افزایش یافته بود.

امروز معامله گران چشم به گزارش هفتگی ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا دوخته اند که ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر خواهد شد و انتظار می رود موجودی ذخایر نفت آن از رقم قبلی ۷٫۹۷۵ میلیون بشکه به میزان ۲٫۶۲۰ میلیون بشکه افزایش داشته باشد.

اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا  (EIA) هر هفته گزارشی از تغییرات نفت خام نگهداری شده توسط شرکت های آمریکایی ارائه میدهد. سطح ذخایر نفتی انبار شده در شرکت ها، بر قیمت فرآورده های نفتی تاثیر گذار هستند. تغییر قیمت فرآورده های نفتی نیز نهایتا بر تورم تاثیر می گذارد.

در صورتیکه رشد ذخایر نفت خام بیش از حد انتظارات باشد، به این معنی است که تقاضا برای نفت خام ضعیف است و قیمت نفت را می تواند کاهش دهد اما اگر ذخایر نفت خام کمتر از میزان پیش بینی بازار باشد یا سطح ذخایر بیش از اندازه کاهش یابند، به معنی تقاضای قوی بازار برای نفت است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن