تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود بعد از یک عقب نشینی و حرکت اصلاحی کوتاه در صورت شکست سطح مقاومت ۱۲۲۶ به حرکت افزایشی کنونی خود تا سطح ۱۲۳۷ ادامه دهد و این حرکت صعودی را بررسی سطوح فیبوناچی در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار زیر دیده می شود افزایش شارپی قیمت جهانی اونس طلا در معاملات روز پنجشنبه به عنوان یک حرکت مستمر افزایشی از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) تلقی می شود و این افزایش قیمت توسط یک سری از سطوح فیبوناچی پروجکشن از موج نزولی C از سطح ۱۳۰۹ کنترل شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال سه موج این حرکت افزایشی قیمت را ساخته است که موج سوم یعنی موج c موقتا با سطح مقاومت ۱۲۲۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) درگیر است و به همین خاطر است که می بینیم پس از برخورد و عدم توانایی شب گذشته قیمت در شکست این سطح مقاومت ۱۲۲۶ شاهد عقب نشینی و حرکت اصلاحی هستیم که احتمالا امروز این حرکت در حوالی سطح ۱۲۱۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی) یا ۱۲۰۵ مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

به باور ما این موج افزایشی c به اندازه طول موج اول یعنی موج a می تواند قدرت داشته باشد و قیمت را بعد از شکست سطح مقاومت ۱۲۲۶ تا حدود سطح ۱۲۳۷ افزایش دهد. با این حال برای ادامه ی حرکت صعودی لازم است که اول سطح مقاومت ۱۲۲۶ با قدرت شکسته شود.

در مجموع می توان گفت این حرکت افزایشی قیمت به احتمال زیاد در حوالی سطح مقاومت ۱۲۳۷ به رفتار خود پایان خواهد داد زیرا این سطح در نزدیکی مقاومت دیگری در نرخ ۱۲۳۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) قرار دارد و نکته مهم دیگر آنکه این سطح همچنین در نزدیکی خط گردن در نرخ ۱۲۳۵ قرار دارد که این منطقه را تبدیل به مقاومت قوی برای قیمت جهانی اونس طلا کرده است.

از این رو این احتمال قوی وجود دارد که پس از تکمیل شدن این حرکت افزایشی در نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۷ بار دیگر شاهد روند نزولی اونس طلا باشیم. لازم ذکر است اگر به هر دلیلی قیمت موفق به تثبیت کندل روزانه بالای این منطقه مقاومت ۱۲۳۵ و ۱۲۳۸ شود باید منتظر افزایش تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۶۲ بود که در چارت روزانه پایین مشاهده می فرمائید.

قیمت جهانی اونس طلا در معاملات دیشب بالاترین سطح خود را در طی ۱۰ هفته گذشته ثبت کرد اما نزدیک شدن به مقاومت ۱۲۲۶ باعث شد تا نتواند این قدرت را حفظ کند و با موجی ملایم تضعیف شد. اصولا عبور از موانع بلند و سطوح مقاومت نیاز به انرژی بالایی دارد بنابراین احتمالا سطح مقاومت ۱۲۲۶ امروز و دوشنبه دست نخورده باقی می ماند مگر آنکه دوباره شاهد سقوط در بازار سهام آمریکا باشیم.

در واقع به دنبال نگرانی از افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا و تنش در روابط تجاری در جهان در دو روز گذشته بازارهای سهام‌ بین الملل در بازارهای آسیا و اروپا و مخصوصا بازار سهام آمریکا به شدت سقوط کردند و باعث شده است تا سرمایه‌ گذاران به خاطر کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری به فروش سهام خود روی آورند که همین امر جوّ ریسک گریزی در بازار را به شدّت افزایش داده است. در واقع شدت گرفتن تنش‌ در روابط تجاری میان چین و آمریکا و وضع تعرفه باعث اضطراب و ترس در بازارهای چهارگوشه جهان شده است و این را می توان از افزایش قابل توجه شاخص VIX که نشانگر میزان ترس در میان سرمایه گذاران بورس سهام است متوجه شد.

در معاملات دیروز سقوط قیمت سهام در بازارهای آسیایی و اروپایی پس از کاهش شدید ارزش سهام در بازار بورس آمریکا صورت گرفت که پیشتر بیشترین کاهش روزانه را در ماه‌های اخیر تجربه کرده بود. ماه گذشته بانک مرکزی آمریکا در واکنش به رشد اقتصادی آن کشور و به منظور جلوگیری از خطر بروز تورم، نرخ بهره بانکی خود را افزایش داد. افزایش نرخ بهره بانک فدرال آمریکا باعث رشد هزینه استقراض می‌شود که قاعدتا کاهش فعالیت‌های اقتصادی و در نهایت کاهش میل به سرمایه‌گذاری در میان سرمایه‌ گذاران در بازار بورس سهام را در پی دارد.

از سوی دیگر احتمال جنگ تجاری آمریکا با چین باعث نگرانی سرمایه‌ گذاران در مورد نتایج منفی آن بر رشد اقتصاد جهانی شده است. دونالد ترامپ ، رئیس ‌جمهور آمریکا تا کنون چندین بار از سیاست بانک فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره انتقاد کرده است. ترامپ روز چهارشنبه نیز بار دیگر از سیاست افزایش نرخ بهره بانک فدرال انتقاد کرد. بالا رفتن شاخص CBOE VIX نشانگر افزایش ترس سرمایه گذاران است و می تواند نشانه اولیه ‌ای از تشدید جریانات ریسک گریزی باشد و همین مساله ریسک گریزی و فروش سهام باعث هجوم سرمایه گذاران به سمت دارایی های مطمئن و تقویت قیمت جهانی طلا به عنوان پناهگاه امن به بالاترین نرخهای ۱۰ هفته گذشته شده است.

در سایر تحولات دیروز شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا (CPI) در ماه سپتامبر سال میلادی جاری به میزان %۰٫۱ افزایش یافت و کمتر از پیش بینی بازار %۰٫۲ و رقم قبلی بود و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان %۲٫۳ افزایش یافت و کمتر از حد پیش بینی بازار %۲٫۴ بود. شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ماه سپتامبر سال میلادی جاری به میزان %۰٫۱ افزایش یافت و پایین تر از حد پیش بینی بازار %۰٫۲ اما همانند رقم قبلی %۰٫۱ بود و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به میزان %۲٫۲ افزایش یافت و پایین تر از حد پیش بینی بازار %۲٫۳ اما همانند رقم قبلی %۲٫۲ بود.

شاخص بهای مصرف کننده (CPI) تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کنندگان آمریکا برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند و یک شاخص مهم تورم در آمریکا محسوب می شود. رشد ضعیف قیمت مصرف کنندگان آمریکا باعث کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار و تقویت بیشتر قیمت جهانی طلا شده است و برای امروز باید منتظر ماند و دید بعد از یک حرکت اصلاحی کوتاه موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۲۶ خواهد شد یا خیر.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا