تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX8) پیش بینی می شود قیمت آن مجدد سطح حمایت ۷۰٫۶۷ دلار در هر بشکه را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۶۹٫۱۹ کاهش یابد. این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین به وضوح نشان داده است.

قیمت نفت خام سبک آمریکا متاثر از سقوط شدید بازار سهام آمریکا در روندی نزولی قرار گرفته است و بدین جهت می بایست طی معاملات امروز وضعیت نوسانات بازار سهام را بدقت مدّ نظر قرار دهیم. همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۶۴٫۴۳ به ۷۶٫۹۰ قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ – ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

بررسی امواج الیوت ویو نشان می دهد که قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج نزولی c از سطح ۷۵٫۲۸ قرار گرفته است که در این موج توانسته است به پایین سطح ۷۱٫۴۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) کاهش یابد از این رو شانس ریزش قیمت به سطوح ۶۹٫۹۹ و ۶۹٫۰۸ زیاد است.

با این حال همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا بعد از برخورد به سطح حمایت ۷۰٫۶۷ که مماس با خط روند افزایشی رسم شده نیز می باشد مقداری به نرخهای بالا اصلاح کرده است که این حرکت اصلاحی محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۷۲٫۱۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) خواهد بود.

در چارت روزانه نفت خام سبک آمریکا مشخص است که قیمت در تلاش برای شکست سطح حمایت ۷۱٫۲۴ می باشد که در این صورت می تواند در روزهای آینده به تارگت های ۶۷٫۲۷ و ۶۴٫۳۵ کاهش یابد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ8) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۷۸٫۸۵ کاهش یابد و این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی c نشان داده است.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده  می شود این موج از سطح ۸۵٫۴۵ شروع شده است و موقتا در این موج توانست سطح ۷۹٫۸۱ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی) را تاچ کند. از این رو برای امروز این احتمال قویا وجود دارد که در صورت شکست سطح حمایت ۷۹٫۸۱ تا سطح حمایت بعدی ۷۸٫۸۵ (خط  فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) کاهش یابد.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از چرخه سه موجی قیمت از سطح ۷۰٫۳۰ به ۸۶٫۷۴ نشان می دهد که قیمت نفت برنت دریای شمال به پایین سطح حمایت ۸۰٫۴۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) رسیده است و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت یک خط فیبوناچی با قدرت شکسته شود به سمت خط فیبوناچی بعدی یعنی سطح ۷۸٫۵۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) حرکت خواهد کرد.

در چارت سیگنال کاهشی دیگر برای نفت برنت دریای شمال این است که قیمت به پایین خط روند افزایشی رسم شده کاهش یافته است که این نشاندهنده معکوس شدن روند صعودی از سطح ۷۰٫۳۰ می باشد. از نظر تئوری در روزهای آینده قیمت نفت برنت دریای شمال می تواند خود را تا سطوح ۷۸٫۵۲ و ۷۶٫۵۸ پایین بکشاند.

در چارت روزانه نفت برنت دریای شمال همانطور که مشاهده می شود سطح حمایت بر روی نرخ ۸۰٫۱۹ تشکیل شده است که انتظار می رود با توجه به نزول شارپی قیمت در این یکی دو روز گذشته دیر یا زود شاهد شکست این سطح حمایت باشیم.

در صورتیکه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود زمینه را برای کاهش قیمت به سطوح ۷۷٫۸۱ و ۷۵٫۶۲ فراهم می آورد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۷ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۴٫۳۵ دلار در هر بشکه قرار دارند. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن