تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا سیگنال خرید صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح مقاومت ۱۲۳۴ افزایش داشته باشد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی در چارت پایین نشان داده است. از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا در موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه احتمالی سه موجی از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) تشکیل شده است و به باور ما این موج می تواند قیمت را تا حدود سطح ۱۲۳۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) بالا بکشاند و از اطراف این سطح پیش بینی می شود این حرکت افزایشی خاتمه یابد.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹ نشاندهنده آن است که قیمت اونس طلا توانسته بالای سطح مقاومت ۱۲۱۷ خود را تثبیت کند و این احتمال قویا وجود دارد که تا سطح مقاومت ۱۲۳۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) نیز افزایش داشته باشد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه پایین سطح ۱۲۱۷ منجر به کاهش قیمت به سوی سطح ۱۲۰۸ می شود.

سرمایه‌ گذاران بین المللی به خاطر کاهش ریسک سرمایه‌ گذاری به فروش سهام خود روی آورده اند که همین امر جوّ ریسک گریزی در بازار را به شدّت افزایش داده است. در واقع شدت گرفتن تنش‌ در روابط تجاری میان چین و آمریکا و وضع تعرفه باعث اضطراب و ترس در بازارهای چهارگوشه جهان شده است و این را می توان از افزایش قابل توجه شاخص VIX که نشانگر میزان ترس در میان سرمایه گذاران بورس سهام است متوجه شد.

بالا رفتن شاخص CBOE VIX نشانگر افزایش ترس سرمایه گذاران است و می تواند نشانه اولیه ‌ای از تشدید جریانات ریسک گریزی باشد و همین مساله ریسک گریزی و فروش سهام باعث هجوم سرمایه گذاران به سمت دارایی های مطمئن و تقویت قیمت جهانی طلا به عنوان پناهگاه امن به بالاترین نرخهای ۲ ماهه گذشته شده است.

این هفته در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما در طول این هفته آمارهای خرده فروشی ، مجوز ساختمان سازی و شروع خانه سازی و فروش خانه های موجود آمریکا  اعلام می شوند و با توجه به انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست ، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است.

بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟ روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند.

اگر روند نزولی بازار سهام آمریکا ادامه یابد ممکن است گمانه زنی ها در مورد افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر نیز کاهش یابد و از سوی دیگر تنش های ژئوپولیتیکی بر سر ناپدید شدن روزنامه نگار برجسته سعودی در سرکنسولگری عربستان در ترکیه امروز باعث تقویت طلا در بازار شده است و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است که اگر مشخص شود حکومت عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی دست داشته است این کشور با مجازات شدیدی روبرو خواهد شد. دولت عربستان نیز در بیانیه ‌ای هشدار داده است که این کشور به هر اقدامی از این دست و یا از راه اتهامات ساختگی یا تحریم اقتصادی یا سیاسی واکنشی شدیدتر نشان خواهد داد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا