تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLX8) پیش بینی می شود قیمت آن مجدد سطح مقاومت ۷۲٫۹۵ دلار در هر بشکه را تاچ کند و این موضوع را ادامه ی حرکت افزایشی قیمت از سطح ۷۰٫۵۱ (پایین ترین سطح ۱۱ اکتبر ۲۰۱۸) نشان داده است.

در چارت پایین این حرکت صعودی در قالب سه موج شکل گرفته است که تا کنون دو موج اول آن تکمیل شده است و هم اکنون قیمت نفت خام سبک آمریکا در موج c قرار گرفته است که در این موج انتظار می رود تا سطح ۷۲٫۹۵ یا ۷۳٫۷۱ افزایش داشته باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از نزولی ۷۶٫۹۰ به ۷۰٫۵۱ تشکیل شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. خط روند نزولی رسم شده از سطح ۷۶٫۹۰ نیز اشاره به تارگت ۷۲٫۹۵ دارد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از روند صعودی ۶۴٫۴۳ به ۷۶٫۹۰ نشان می دهد که این حرکت افزایشی به خاطر برخورد قیمت به سطح حمایت ۷۰٫۶۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) اتفاق افتاده است و قیمت نفت خام سبک آمریکا در تلاش برای عبور از سطح مقاومت ۷۲٫۱۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) است.

اگر موفق به شکست این سطح مقاومت شود زمینه را برای افزایش قیمت به سطح مقاومت بعدی ۷۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) فراهم می آورد. در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطوح حمایت ۷۰٫۹۶ و ۷۰٫۶۷ منجر به کاهش قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۶۹٫۱۹ می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ8) پیش بینی می شود قیمت آن سطح مقاومت ۸۲٫۱۰ را تاچ کند و در صورت شکست آن تا سطح مقاومت بعدی ۸۲٫۹۹ افزایش داشته باشد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و شمارش امواج الیوت در چارت به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود حرکت افزایشی قیمت از سطح ۷۹٫۲۳ (پایین ترین سطح ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸) شامل سه موج می باشد و تا کنون دو موج اول آن تکمیل شده است و موج سوم یعنی موج c به احتمال زیاد می تواند خود را تا سطوح ۸۲٫۱۰ و ۸۲٫۹۹ بالا بکشاند که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۷۹٫۲۳ تشکیل شده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت افزایشی در قالب موج (b) به احتمال زیاد در حوالی خط روند افزایشی رسم شده که مماس با سطح مقاومت ۸۲٫۹۹ است پایان می یابد و بعد از آن می بایست منتظر از سرگیری روند نزولی در موج (c) باشیم. از آنجایی که سطح مقاومت ۸۲٫۸۶ در نزدیکی سطح مقاومت دیگری در سطح ۸۳٫۰۰ قرار دارد این منطقه را تبدیل به مقاومت جدّی کرده است و بعید است که بتواند به این راحتی از این منطقه مقاومت با قدرت عبور کند.

با این حال باید توجه داشت اگر به هر دلیلی این سطح مقاومت شکسته شود باعث تقویت قیمت نفت برنت دریای شمال به سوی سطوح مقاومت بعدی ۸۴٫۳۴ و ۸۵٫۵۹ می شود. براساس آن چیزی که در چارت روزانه مشخص است سطح مقاومت ۸۳٫۰۰ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۴٫۳۵ قرار دارد و این سطوح مقاومت ۸۲٫۸۶ و ۸۳٫۰۰ دلار در هر بشکه به احتمال زیاد مانع از افزایش قیمت خواهند شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن