تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود اگر به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱۲۳۴ تثبیت شده است قیمت آن به سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۰۸ کاهش یابد و این موضوع را برخورد قیمت به سطح مقاومت ۱۲۳۴٫۶۶ در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی احتمالی از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) تشکیل شده است.

در چارت پایین این سطح مقاومت در نزدیکی مقاومت دیگر در سطح ۱۲۳۴٫۶۳  قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۰۹ به ۱۱۵۹ وجود دارد و این سطوح مقاومت مانع از رشد قیمت جهانی اونس طلا شده است و همین امر باعث تشکیل حرکت نزولی و پول بک قیمت به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۶۵ شده است.

با این حال باید توجه داشت اگر قیمت جهانی اونس طلا موفق به شکست سطوح مقاومت ۱۲۳۴٫۶۳ و ۱۲۳۴٫۶۶ نیز شود مقاومت بعدی بر روی ۱۲۳۸٫۳۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹) قرار گرفته است و تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای این سطح مقاومت باعث سیگنال افزایش در موج c به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۰۹ به ۱۱۵۹) می شود در غیر این صورت احتمال حرکت نزولی قیمت بیشتر است.

از منظر تحلیل بنیادی به دنبال تنش ها بین قدرت های غربی و عربستان بر سر ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار مخالف سعودی قیمت جهانی اونس طلا تا سطح مقاومت ۱۲۳۴ (بالاترین سطح ۲٫۵ ماهه گذشته) افزایش یافت اما موفق به شکست آن نشد و با موج کوتاهی به نرخهای پایین ۱۲۲۶ کاهش یافته است.

خوانندگانی که این بخش و گزارش های تحلیلی روزانه را دنبال می کنند احتمال رسیدن به عدد ۱۲۳۴ را بارها و بارها در گزارشات قبلی مشاهده کرده اند اما در حال حاضر و پس از رسیدن قیمت به این سطح مقاومت قوی اظهار نظر در رابطه با وضعیت اونس طلا کمی پیچیده می نماید.

سطح ۱۲۳۴ مقاومت بسیار مهمی است و قطعا واکنش معامله گران تکنیکی را در پی دارد. به عبارتی وضعیت تکنیکی موجود در بازار اوضاع بنیادی را تحت الشعاع  قرار خواهد داد و تا چند روز آینده اظهار نظر جدی در رابطه با بازار طلا بسیار کار سختی به نظر می رسد. شاید بهترین کار برای بدست آوردن درکی بهتر از اوضاع بازار در شرایط فعلی صبر باشد. باید منتظر بود و دید که موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۳۴ و پس از آن مقاومت ۱۲۳۸ می شود یا خیر.

روز دوشنبه شاخص خرده فروشی آمریکا برای ماه سپتامبر اعلام شد و هرچند به میزان تنها %۰٫۱ رشد داشت اما بازار واکنش چندانی به آن نشان نداد که علت این مسئله معطوف شدن همه توجهات به منطقه مقاومت تکنیکی ۱۲۳۴ بود. اما به هر حال رشد خرده فروشی نشان می دهد که مشکلات اقتصاد آمریکا هنوز تاثیر چندانی بر خرجکرد مصرف کنندگان نگذاشته است.

این هفته در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما در طول این هفته شاخص مجوز ساختمان سازی و شروع خانه سازی و فروش خانه های موجود آمریکا اعلام می شوند و با توجه به انتشار صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا بحث های مربوطه در خصوص چشم انداز نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا اهمیت خاصی دارد و بسته به اینکه در درون این جعبه چه باشد قیمت جهانی اونس طلا نیز واکنش نشان خواهد داد.

بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست ، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه بیشتر است.  بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص نرخ بهره چگونه بوده است؟

روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تا حدود زیادی مشخص کند. به باور ما انتشار صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا می تواند محرّک قیمت برای قیمت جهانی اونس طلا گردد و تایید شکسته شدن یکی از سطوح ۱۲۱۷ یا ۱۲۳۴ باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا