تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل قبلی هنوز معتبر است و همچنان پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۰۸ کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۳۴٫۶۶ در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی احتمالی از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) تشکیل شده است.

در چارت پایین این سطح مقاومت در نزدیکی مقاومت دیگر در سطح ۱۲۳۴٫۶۳  قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۰۹ به ۱۱۵۹ وجود دارد و این سطوح مقاومت مانع از رشد قیمت جهانی اونس طلا شده است و همین امر باعث تشکیل حرکت نزولی و پول بک قیمت به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۶۵ شده است.

با این حال باید توجه داشت اگر قیمت جهانی اونس طلا موفق به شکست سطوح مقاومت ۱۲۳۴٫۶۳ و ۱۲۳۴٫۶۶ نیز شود مقاومت بعدی بر روی ۱۲۳۸٫۳۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹) قرار گرفته است و تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای این سطح مقاومت باعث سیگنال افزایش در موج c به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۰۹ به ۱۱۵۹) می شود در غیر این صورت احتمال حرکت نزولی قیمت بیشتر به ترتیب به سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۰۸ وجود دارد.

صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) از نشست ۲۶ سپتامبر دیشب منتشر شد و در آن به رغم انتقادات ترامپ، به افزایش احتمالی نرخ بهره در ماه دسامبر اشاره گردید و در مجموع نسبت به آنچه که بازار پیش بینی می کرد، قوی بود. اشاره این صورتجلسه به افزایش های بیشتر نرخ بهره تا حدی به این معنا است که در صورت اعلام آمارهای مثبت اقتصادی تا ماه دسامبر، امکان افزایش نرخ بهره بسیار زیاد خواهد بود. این بیانیه نشان می دهد که سیاستهای پولی و اقتصادی بانک مرکزی آمریکا کماکان انقباضی خواهد بود.

در صورتجلسه دیشب تعدادی از مقامات بانک فدرال رزرو آمریکا اعلام کردند نیاز است نرخ بهره به بالای سطح بلند مدت افزایش یابد و رویکرد تدریجی در افزایش نرخ بهره ریسک رفتن بیش از حد سریع و خیلی کند اقتصادی را فراهم میاورد. تقریبا از نظر تمام سیاست گذاران سیاست پولی تطبیقی می بایست از بیانیه ای بانک فدرال حذف شود. اعضای بانک فدرال همچنین گفتند که ممکن است دوره ای باشد که بانک فدرال رزرو حتی نیاز به فراتر از عادی سازی نرخ ها گام بردارد و به یک موضع محدودتر احتیاج داشته باشد.

این امر می تواند کنترل تورم را از طریق فراتر از حد هدف تورم بانک فدرال رزرو و ریسک ناشی از عدم تعادل مالی قابل توجه را کنترل کند. مقامات فدرال رزرو همچنان متقاعد شده اند که ادامه افزایش نرخ بهره به تدریج بهترین فرمول برای حفظ یک اقتصاد پایدار است. خلاصه ای از صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال از نشست ۲۶ سپتامبر منعکس کننده اعتماد به نرخ رشد اقتصادی آمریکا و البته برخی از تردید ها در مورد تاثیرات تعرفه ها در مسیر آینده نرخ بهره است.

برآوردها از نرخ خنثی تنها یک عامل در تنظیم نرخ بهره وجوه بانک فدرال خواهد بود. در صورتجلسه بانک فدرال همچنین اعلام شد که افزایش در نرخ بازدهی بلند مدت اوراق قرضه هر گونه معکوس شدن منحنی نرخهای بهره را نامحتمل خواهد کرد و تقریبا تمام سیاست گذاران بانک فدرال تغییرات اندکی در چشم انداز اقتصادی را متصوّر هستند. در واکنش به صورتجلسه تند بانک فدرال و اینکه علیرغم انتقادات ترامپ، بانک فدرال به افزایش بیشتر نرخ بهره اشاره کرده است ، ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی افزایش یافت.

از آنجایی که اونس طلا به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

باید توجه داشت قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا