تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا براساس گزارش تحلیل قبلی پیش بینی می شود قیمت آن به سوی سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۰۸ کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۳۴٫۶۶ در چارت پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین اونس طلا دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی از موج افزایشی c یعنی سومین موج از چرخه سه موجی احتمالی از سطح ۱۱۵۹ (پایین ترین سطح ۱۶ اوت ۲۰۱۸) تشکیل شده است.

در چارت پایین این سطح مقاومت در نزدیکی مقاومت دیگر در سطح ۱۲۳۴٫۶۳ قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۰۹ به ۱۱۵۹ وجود دارد و این سطوح مقاومت مانع از رشد قیمت جهانی اونس طلا شده است و همین امر باعث تشکیل حرکت نزولی و پول بک قیمت به سوی خط روند نزولی رسم شده از سطح ۱۳۶۵ شده است.

با این حال باید توجه داشت اگر قیمت جهانی اونس طلا موفق به شکست سطوح مقاومت ۱۲۳۴٫۶۳ و ۱۲۳۴٫۶۶ شود مقاومت بعدی بر روی ۱۲۳۸٫۳۷ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹) قرار گرفته است و تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای این سطح مقاومت باعث سیگنال افزایش در موج c به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۰۹ به ۱۱۵۹) می شود در غیر این صورت احتمال حرکت نزولی قیمت بیشتر به ترتیب به سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۰۸ وجود دارد.

هر چند سرمایه گذاران بازار طلا پس از افزایش تنش ها بین آمریکا و عربستان و آشفتگی بازار سهام به دنبال مکانی مطمئن و امن در بازار فلزات هستند و هفته ی گذشته قیمت جهانی طلا برای سومین هفته متوالی با افزایش قیمت روبرو شد اما از نظر تحلیل تکنیکال واقعیت اینست که اونس طلا به مقاومت های مهمی برخورد کرده است و به عنوان مثال در آستانه اعداد مقاومت ۱۲۳۴ و ۱۲۳۸ است و در حال حاضر نیز با سطح مقاومت ۱۲۲۵ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) مواجه است و در مجموع قیمت با این سطوح مقاومت در نبرد است و ممکن است ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شود.

این روزها بهتر آن است که حرکات طلا را در نمودار روزانه نگاه کنیم و این همان وضعیتی است که طی هفته های گذشته گفته بودیم. درگیری تجاری چین و آمریکا ، تنش های فزاینده بین عربستان و قدرت های غربی ، توقف مذاکرات برکسیت و نگرانی از رکود اقتصادی در چین از جمله دلایل اصلی کاهش بازار سهام در سطح بین الملل بوده است و این حرکت قابل توجه کسانی است که به وضعیت بازار سهام برای پیش بینی روند طلا به دلیل رابطه معکوس این دو بازار با هم توجه دارند.

اما همانطور که در بخش تحلیل تکنیکال بالا بطور مفصل بدان اشاره کردیم معامله گران خصوصاً با اتکا به سطوح تکنیکال و شکست سطوح حمایت و مقاومت خاصی اقدام به انجام پرحجم و کورکورانه معاملات می نمایند. عدم توانایی قیمت در عبور از سطوح مقاومت ۱۲۳۴ و ۱۲۳۸ در هفته جاری به معنی پایان حرکت صعودی سه هفته ای است و موجب شروع روند نزولی به سوی سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۰۸ خواهد شد.

در مقابل، چنانکه قیمت جهانی اونس طلا قادر به عبور از این منطقه مقاومت قوی باشد، روند صعودی سه هفته ادامه یافته و خریداران را برای ادامه حرکت صعودی به سطح ۱۲۵۲ وارد بازار خواهد کرد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار کم و چندان مهمی دیده نمی شود، به نظر می رسد اونس طلا از شروع موج جدید حرکت خسته  شده است و با توجه به عدم توانایی در عبور از سطوح مقاومت فوق الذکر روند اصلاحی را ادامه خواهد داد. در واقع، با توجه به استمرار تثبیت قیمت در پایین سطوح مقاومت ۱۲۳۴ و ۱۲۳۸ در طی معاملات هفته گذشته، انتظار می رود که اکنون حرکتی اصلاحی به سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۰۸ صورت گیرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا