تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ8) دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و هنوز پیش بینی می شود با توجه به شکسته شدن سطح حمایت ۶۹٫۱۹ دلار در هر بشکه کاهش بیشتری داشته باشد و اگر به همین صورت پایین این سطح قرار گیرد منجر به فرود بیشتر قیمت تا سطح حمایت بعدی ۶۸٫۴۸ خواهد شد و با فرود اخیر قیمت این بار فروشندگان تا سطح حمایت بعدی ۶۷٫۵۵ وارد صحنه خواهند شد که شرط آن شکست سطح حمایت ۶۸٫۴۸ می باشد.

براساس آن چیزی که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۶۹٫۱۹ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند صعودی ۶۴٫۴۳ به ۷۶٫۹۰ قرار داشت که با قدرت شکسته شد و به باور ما موج سوم یعنی موج c از توانایی و قدرت زیادی برای کاهش قیمت تا سطوح ۶۸٫۴۸ و ۶۶٫۰۴ برخوردار است که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی تشکیل شده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

در چارت پایین قیمت نفت خام سبک آمریکا به پایین خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۶۴٫۴۳ کاهش یافته است و این نشاندهنده معکوس شدن روند افزایشی از سطح ۶۶٫۴۳ است و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی افزایشی محدود به سطح مقاومت ۶۹٫۹۹ خواهد بود. در چارت روزانه نیز قیمت نفت خام سبک آمریکا سطح حمایت ۷۱٫۲۴ شکسته است و در حال ریزش به سوی سطح حمایت بعدی ۶۷٫۲۷ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از روند صعودی ۴۲٫۰۵ می باشد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ8) دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و هنوز پیش بینی می شود قیمت آن دوباره به سطح حمایت ۷۸٫۹۷ کاهش یابد و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش بیشتر قیمت آن به سطح حمایت بعدی ۷۸٫۰۹ می شود. از این رو روند حرکت نفت برنت دریای شمال را نزولی می دانیم و انتظار می رود این حرکت در معاملات روزانه ادامه داشته باشد.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطح حمایت ۷۸٫۹۸ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی (c) از سطح ۸۱٫۸۴ قرار دارد و در این موج نزولی از سطح ۸۶٫۷۴ قادر است قیمت را تا حدود سطوح ۷۷٫۲۲ و ۷۴٫۳۳ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۱۰۰ درصدی) پایین بکشاند که این حرکت نزولی را بررسی کانال کاهشی قیمت تایید کرده است.

از منظر تحلیل تکنیکال سیگنال قیمت نفت برنت دریای شمال در چارت روزانه نیز به نزولی تغییر کرده است و با توجه به شکسته شدن سطح حمایت قیمت در ۸۰٫۱۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۱۴٫۶ درصدی) می بایست منتظر کاهش بیشتر قیمت به سوی سطوح ۷۷٫۸۱ و ۷۵٫۶۲ باشیم.

کاهش عمیق هفته گذشته قیمت نفت برنت دریای شمال شک و تردید های در خصوص اینکه قیمت آن می تواند روند بلند مدت افزایشی خود به سطح مقاومت کلیدی ۸۹٫۷۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۱۲۸٫۴۰ به ۲۷٫۱۰) را ادامه دهد یا خیر.

در واقع این کاهش قیمت به اندازه ی کافی عمیق بوده است که نسبت به معکوس شدن روند قیمت نفت برنت دریای شمال در سطح ۸۶٫۷۴ (بالاترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۸) نتیجه گیری کرد و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۸۰٫۷۴ دلار در هر بشکه خواهد بود که مماس با خط روند بالایی سقف کانال نزولی است. در نمودار بعدی، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن