تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن اگر موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۳۴ شود مجدد سطح مقاومت ۱۲۳۸ را لمس کند و تنها در صورت شکست این سطح و تثبیت کندل روزانه بالای آن است که می تواند باعث  صدور سیگنال خرید و تقویت قیمت به سطوح مقاومت بعدی ۱۲۵۲ و ۱۲۶۲ شود در غیر این صورت با توجه به عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۳۸ احتمال تشکیل سقف قیمت در منطقه ۱۲۳۴ و ۱۲۳۸ وجود دارد.

همانطور که در چارت پایین اونس طلا دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۳۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹ قرار دارد و تا زمانیکه قیمت پایین این سطح مقاومت قرار دارد، خریداران طلا را به حاشیه خواهد برد.

از منظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا در موج افزایشی c از سطح ۱۱۸۰ قرار دارد و این موج ممکن است در حوالی سطح ۱۲۳۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی) پایان یابد یا اینکه به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۲۶۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) گسترش یابد.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۱۷ می بایست در سناریوی افزایشی به بالای سطح مقاومت ۱۲۳۸ تجدید نظر کرد و این حرکت منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش قیمت به سطوح ۱۲۰۸ و ۱۱۸۹ خواهد شد.

تلاطم خرید طلا بعد از رسیدن قیمت به سطح مقاومت ۱۲۳۸ از جنب و جوش افتاد و قیمت در سراشیبی سقوط قرار گرفت. گفته می شود ورود بخشی از سرمایه به شرکت SPDR GLD Trust (که یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری خرید طلا است)، موجب این حرکت صعودی طلا و افزایش قیمت به سطح ۱۲۳۸ دلار در هر اونس شده و در طی دو هفته گذشته موجودی ذخایر طلا این صندوق به میزان %۲٫۵ رشد داشته است اما به دلیل عدم توانایی در شکست این سطح مقاومت قیمت ناگزیر به سقوط تا سطح ۱۲۳۰ گردید.

کی از عوامل اصلی تعیین قیمت طلا، نوسانات خرید طلا توسط صندوق های سرمایه گذاری (ETF) و تغییرات میزان نرخ بهره اوراق قرضه و دلار آمریکا است. تا زمانیکه قیمت پایین سطح مقاومت ۱۲۳۸ در نوسان است سقوط قیمت به زیر نرخ ۱۲۱۷ روند نزولی را احیاء خواهد کرد.

از نظر تحلیل تکنیکال واقعیت اینست که اونس طلا به مقاومت های مهمی برخورد کرده است و به عنوان مثال در آستانه اعداد مقاومت ۱۲۳۴ و ۱۲۳۸ است و در حال حاضر نیز با خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه مواجه است و در مجموع قیمت با این سطوح مقاومت در نبرد است و ممکن است ملاحظات تکنیکی برای مدتی بر بازار چیره شود.

این روزها بهتر آن است که حرکات طلا را در نمودار روزانه نگاه کنیم و این همان وضعیتی است که طی هفته های گذشته گفته بودیم. درگیری تجاری چین و آمریکا ، تنش های فزاینده بین عربستان و قدرت های غربی ، توقف مذاکرات برکسیت و نگرانی از رکود اقتصادی در چین از جمله دلایل اصلی کاهش بازار سهام در سطح بین الملل بوده است و این حرکت قابل توجه کسانی است که به وضعیت بازار سهام برای پیش بینی روند طلا به دلیل رابطه معکوس این دو بازار با هم توجه دارند.

اما همانطور که در بخش تحلیل تکنیکال بالا بطور مفصل بدان اشاره کردیم معامله گران خصوصاً با اتکا به سطوح تکنیکال و شکست سطوح حمایت و مقاومت خاصی اقدام به انجام پرحجم و کورکورانه معاملات می نمایند. عدم توانایی قیمت در عبور از سطوح مقاومت ۱۲۳۴ و ۱۲۳۸ در هفته جاری به معنی پایان حرکت صعودی سه هفته ای است و موجب شروع روند نزولی به سوی سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۰۸ خواهد شد.

در مقابل، چنانکه قیمت جهانی اونس طلا قادر به عبور از این منطقه مقاومت قوی باشد، روند صعودی سه هفته ادامه یافته و خریداران را برای ادامه حرکت صعودی تا سطوح ۱۲۵۲ و ۱۲۶۲ وارد بازار خواهد کرد. در هر صورت صورت از آنجاییکه بازارها قادر به حرکت آزاد نیستند، می بایست در انتظار ظهور نشانه های تکنیکی باشیم. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا اخبار کم و چندان مهمی دیده نمی شود و در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران تنها شاخص فروش خانه های نوساز در ماه سپتامبر (پیش بینی بازار ۶۳۰ هزار واحد، رقم قبلی ۶۲۹ هزار واحد) اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا