تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با سطوح مقاومت ۱۲۳۴ و ۱۲۳۸ مواجه شود و به همین خاطر احتمالا برای مدتی پایین این سطح در نوسان خواهد بود یا اینکه به سوی سطح حمایت ۱۲۱۷ اصلاح خواهد کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح مقاومت ۱۲۳۸ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹ قرار دارد و این سطح مقاومت در نزدیکی مقاومت دیگر ۱۲۳۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند نزولی ۱۳۰۹ به ۱۱۵۹) قرار دارد که این منطقه را تبدیل به مقاومت مهمی کرده اند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از نمایی بالاتر اگر به قیمت جهانی اونس طلا نگاه کنیم می بینیم که سطح رزیستنس ۱۲۳۸ مقاومت بسیار مهمی برای طلا محسوب می شود و در مجموع چند بار سه مرتبه به این سطح حمله شده که هر بار در تثبیت کندل روزانه بالای آن نا فرجام بوده است که این امر نشاندهنده قدرت این سطح مقاومت می باشد.

از این رو تا زمانیکه قیمت جهانی اونس طلا پایین سطح مقاومت ۱۲۳۸ تثبیت شده است امکان شروع روند نزولی برای طلا به سوی سطح ۱۲۱۷ چندان بعید نیست اما اگر به هر دلیل موفق به تثبیت کندل روزانه یا حداقل چهار ساعته بالای این سطح مقاومت شود تارگت های بعدی ۱۲۵۲ و ۱۲۶۲ خواهند بود.

در چارت روزانه همانطور که دیده می شود حرکت افزایشی قیمت از سطح ۱۱۵۹ در قالب سه موج شکل گرفته است که موج دوم آن یعنی موج b در سطح ۱۱۸۰ به پایان رسیده است که براساس نظریه امواج الیوت ویو پیش بینی می شود دوباره به سوی این سطح نزدیک شود.

در چارت هفتگی نیز بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از روند نزولی بلند مدت ۱۹۲۰ سطح مقاومت قوی قیمت را در حدود سطح ۱۲۳۸ نشان می دهد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۶۶ قرار گرفته است و به باور ما این موج نزولی هنوز پایان نیافته است و در میان مدت و بلند مدت (طی هفته ها و ماههای آینده) قیمت جهانی اونس طلا در این موج می تواند خود را تا سطوح ۱۰۳۲ و ۸۲۵ پایین بکشاند. به همین دلیل در چارت هفتگی پیش بینی می شود موج نزولی C از حوالی سطح مقاومت ۱۲۳۸ از سرگرفته شود.

همانطور که دیروز گفته شد در شرایطی که روز جمعه خبر مهم رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ را داشتیم قیمت جهانی اونس طلا ابتدا تا سطح ۱۲۴۳ تقویت شد اما پس از برخورد به این منطقه مقاومت ۱۲۳۸ و عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای آن سودهای بدست آورده را از دست داد بطوریکه عملا روز را آنجایی به پایان برد که آغاز کرده بود.

این منطقه مقاومت تا پیش از گزارش نرخ رشد اقتصادی آمریکا در حکم مقاومت نیرومند برای طلا محسوب می شد و هم اکنون نیز تبدیل به مقاومت شده است که رفتار اخیر بازار موئد این نظریه است. رفتار هفته گذشته اونس طلا در برخورد به این سطح مقاومت ۱۲۳۸ یک مثال کلاسیک از تیزهوشی بازار بود.

قبلا نیز به این مسئله پرداخیتم که ذات بازار به گونه ای طراحی شده که همواره قدمی جلوتر از بازیگران خود بر می دارد و به عبارتی مرتبه وجودی این موجود چند پله بالاتر از معامله گران است. در حال حاضر از ۱۲ اکتبر ۲۰۱۸ اونس طلا در محدوده مابین ۱۲۱۵ و ۱۲۴۳ در نوسان است که این دامنه برای چند هفته دامنه ای محدود محسوب می شود و می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که بازار برای مدتی نسبتا قابل توجه در فضای بدون ترند (Consolidation) قرار گرفته است.

اگر به تایم فریم روزانه نگاه دقیق تری بیاندازیم این نکته آشکار است که چنین رفتاری به ندرت مشاهده شده و هر بار نیز که چنین امری رخ داده است بعد از آن برای مدت طولانی شاهد رفتار جهت دار بازار بوده ایم. بنابراین به نظر می رسد که قیمت جهانی اونس طلا در آستانه تغییر فاز قرار دارد و زمان ان نیز اگرچه هنوز مشخص نیست اما احتمالا بسیار دور هم نخواهد بود. شکست محدوده ۱۲۳۸ از بالا و یا ۱۲۱۸ از پایین پایان فاز فعلی و ورود به فاز جدید است.

این هفته ادامه ی حرکت قیمت جهانی اونس طلا در گرو اعلام آمار اشتغال ماهیانه بخش غیر کشاورزی آمریکا است که قرار است روز جمعه اعلام شود و پیش بینی می شود نرخ رشد آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی از رقم قبلی ۱۳۴۰۰۰ به ۱۹۱۰۰۰ تغییر یابد.

باید منتظر ماند و حرکت بازار را دنبال کرد. مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار جهانی اونس طلا بشمار می رود. در تقویم اقتصادی امروز آمریکا تنها شاخص ضریب اطمینان مصرف کنندگان برای ماه اکتبر (پیش بینی بازار ۱۳۶٫۰۰ رقم قبلی ۱۳۸٫۴) اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی اونس طلا