تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ8) تا زمانیکه قیمت آن دو ساعته بالای سطح مقاومت ۶۷٫۵۵ دلار در هر بشکه تثبیت نشده است باید در تارگت های افزایشی ۶۸٫۴۸ و ۶۹٫۲۴ که دیروز بدان اشاره کردیم تجدید نظر کرد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت کامل بالای سطح مقاومت ۶۷٫۵۵ نشان داده است. باید توجه داشت در حرکت صعودی تنها شکسته شدن و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۶۷٫۵۵ می تواند سیگنال خرید مجدد به تارگت های ۶۸٫۴۸ و ۶۹٫۲۴ باشد.

این سطح مقاومت ۶۷٫۵۵ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c از سطح ۷۲٫۴۳ قرار گرفته است که به احتمال زیاد این موج در حوالی سطح حمایت ۶۶٫۰۴ به پایان رسیده است. از این رو قیمت نفت خام سبک آمریکا در آخرین تلاش افزایشی قیمت موفق به تثبیت بالای سطح مقاومت ۶۷٫۵۵ نشده است و بنظر می رسد در صورت از دست دادن سطح حمایت ۶۶٫۰۴ به ریزش قیمت تا سطح ۶۵٫۱۱ بتوان خوشبین بود.

با این حال از نگاه تکنیکال حرکت افزایشی قیمت در برخورد به این سطح حمایت خیلی ضعیف از حد انتظارات بازار بوده و به نظر می رسد که این حرکت در حوالی خط روند نزولی رسم شده تمام شده است. قرار گرفتن قیمت در پایین این خط روند نزولی به معنای پایداری این سیر نزولی آغاز شده از سطح ۷۶٫۹۰ می باشد که می تواند قیمت نفت خام سبک آمریکا را به نرخهای پایین بکشاند.

لازم به ذکر است این حرکت افزایشی در یک الگوی پرچم (Flag) شکل گرفته است که جزو الگوهای کاهشی ادامه دهنده است و در حرکت نزولی چنانچه امروز سطح حمایت ۶۶٫۰۴ با قدرت شکسته شود سیگنال فروش به سطح ۶۵٫۱۱ صادر خواهد کرد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRZ8) پیش بینی بینی می شود قیمت آن به سوی سطح حمایت ۷۵٫۹۲ اصلاح کند و سطح ۷۵٫۱۱ (پایین ترین سطح ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸) را لمس کند که این موضوع را ناتوانی قیمت در شکست سطح مقاومت ۷۷٫۸۵ نشان داده است. همانطور که در چارت دیده می شود این سطح مقاومت بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۸۶٫۷۴ به ۷۵٫۱۱ تشکیل شده است.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

از منظر تحلیل تکنیکال حرکت افزایشی قیمت از سطح ۷۵٫۱۱ در قالب یک الگوی گوه یا کنج (Wedge) شکل گرفته است که شبیه به یک الگوی ادامه دهنده است و بعد از آن می بایست منتظر فرود قیمت بود و این الگو به محض کاهش قیمت به سطح ۷۵٫۹۲ بیشتر تایید خواهد شد.

با این حال مادامیکه قیمت در درون الگوی گوه یا کنج در نوسان است احتمال لمس مجدد سطح مقاومت ۷٫۸۵ نیز وجود دارد و الگوی قیمت از سطح ۸۶٫۴۷ بیشتر شبیه به یک الگوی زیگزاگ دوقلو است و براساس این فرضیه بعید است که قیمت نفت برنت دریای شمال بتواند به صورت شارپی به بالای سطح مقاومت ۷۷٫۸۵ افزایش یابد و تا سطح مقاومت بعدی ۷۸٫۹۷ برسد.

این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی (c) از سطح ۸۱٫۸۴ تشکیل شده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن مشخص شده اند. فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار بعدی همانطور که دیده می شود قیمت نفت برنت دریای شمال نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن