تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود سطح حمایت ۱۲۱۷ شکسته شود و تا سطح حمایت بعدی ۱۲۰۸ کاهش یابد و این موضوع را بررسی را سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت پایین نشان داده است. در نمودار زیر این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۰۹ به ۱۱۵۹ و خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی بزرگ ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹ تشکیل شده اند.

کاهش قیمت جهانی اونس طلا در طی دو روز گذشته به همراه الگوی ستاره دنباله دار در روز ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸ تاییدی در جهت استمرار روند نزولی از سطح ۱۳۶۵ است و برای روزهای آتی پیش بینی می شود قیمت آن تا سطح ۱۱۸۰ کاهش یابد که این سطح کف موج b می باشد. از منظر تحلیل تکنیکال این موج دومین مرحله از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۵۹ است و این چرخه اصلاحی به معنای پایداری روند نزولی است.

بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن از روند نزولی بلند مدت از سطح ۱۹۲۰ سطح مقاومت قیمت را بر روی ۱۲۳۸ نشان می دهد که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C از سطح ۱۳۶۶ می باشد. عدم توانایی قیمت در تثبیت کامل بالای سطح مقاومت ۱۲۳۸ تاییدی در جهت تکمیل شدن حرکت افزایشی از سطح حمایت ۱۱۵۹ است.

به باور ما این موج نزولی حداقل می تواند قیمت جهانی اونس طلا را تا سطوح ۱۰۳۲ و ۸۲۵ کاهش دهد و به نظر می رسد از هم اکنون نیز این موج از سرگرفته شده است. لازم به ذکر است در چارت روزانه هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۳۴ خواهد بود.

قیمت جهانی اونس طلا از نزدیکی همان سطح مقاومت ۱۲۳۸ که قبلا پیش بینی شده بود حرکت نزولی خود را آغاز نمود و برای امروز تا رسیدن به نرخهای پایین ۱۲۱۵ فاصله زیادی ندارد. اونس طلا در حال حاضر رو به کاهش است. اونس طلا که پیشتر در شرایط ریسک گریزی در روز ۲۶ اکتبر ۲۰۱۸ تا سطح ۱۲۴۳ تقویت شده بود، اکنون تحت فشارهای نزولی قرار گرفته است.

توقف حرکت صعودی طلا عمدتاً به دلیل صعودی اخیر شاخص جهانی دلار آمریکا بوده است. شاخص دلار آمریکا با افزایش به ۹۷٫۰۶ به بالاترین رقم خود در ۱۶ ماهه گذشته رسیده است که بطور سنتی همبستگی منفی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

پیشتر این ایده را مطرح کردیم که به دلیل توجه سرمایه گذاران به خرید دلار، طلا و دلار ارتباط معکوس خواهند داشت و نزول امروز طلا- که همراستا با تقویت دلار آمریکا بود- این فرضیه را نشان می دهد و در واقع، طلا در جهتی عکس حرکت دلار آمریکا در حال نوسان است.

توجیه ما برای این حرکت آن است که با توجه به رشد دیشب بازار سهام آمریکا ، آمارهای مثبت اقتصادی از ایالات متحده آمریکا و افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو آمریکا در ماه دسامبر، رفته رفته تمایل سرمایه گذاران برای خرید فلزات گرانبها به عنوان جایگزین اوراق قرضه در سرمایه گذاریها، کمتر می شود و این خبر در توقف حرکت افزایشی و کاهش قیمت جهانی اونس طلا موثر بوده است و از آنجاییکه قیمت جهانی اونس طلا به زیر نرخ میانگین متحرک ۱۰۰ روزه (۱۲۲۰) سقوط کرده است، احتمال شدت گرفتن روند نزولی بسیار بالا است.

این هفته ادامه ی حرکت قیمت جهانی اونس طلا در گرو اعلام آمار اشتغال ماهیانه بخش غیر کشاورزی آمریکا است که قرار است روز جمعه اعلام شود و پیش بینی می شود نرخ رشد آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی از رقم قبلی ۱۳۴۰۰۰ به ۱۹۱۰۰۰ تغییر یابد. باید منتظر ماند و حرکت بازار را دنبال کرد.

مطابق همیشه، اولین جمعه هر ماه میلادی، نرخ بیکاری و تعداد اشتغال ایجاد شده (جز در بخش کشاورزی) برای ماه قبل اعلام می شود و از آنجاییکه این امر رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی ایالات متحده  داشته، همواره یکی از تاثیرگذارترین و مهمترین اخبار بازار جهانی اونس طلا بشمار می رود.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا در ساعت ۱۵:۴۵ به وقت تهران تنها شاخص اشتغال بخش خصوصی آمریکا در ماه اکتبر (پیش بینی بازار ۲۳۰ هزار ، رقم قبلی ۱۸۹ هزار) اعلام می شود. اعلام مثبت شاخص اشتغال خصوصی نقش کلیدی و مهمی را در بازار ایفا می کند و می تواند تا حد زیادی پیش بینی بازار را برای گزارش مهم اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در روز جمعه را معین کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا