تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ8) پیش بینی می شود قیمت آن از نرخهای فعلی تا سطح حمایت ۶۴٫۵۳ دلار در هر بشکه کاهش یابد و در صورت شکست آن تا سطوح حمایت بعدی ۶۳٫۶۰ و ۶۲٫۰۹ سقوط کند. محدوده ۶۵٫۱۱ و ۶۵٫۵۹ می تواند نقش مقاومت کوتاه مدتی را ایفا کند و در صورت از دست رفتن سطح حمایت ۶۴٫۵۳ روند کاهشی ادامه خواهد یافت.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود سطح حمایت ۶۴٫۵۳ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از روند نزولی ۷۲٫۴۳ قرار دارد. سطح حمایت دیگری در نرخ ۶۴٫۴۳ (پایین ترین سطح ۱۵ اوت ۲۰۱۸) نیز این منطقه را فعلا تبدیل به حمایت نفت خام سبک آمریکا کرده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

هر چند هنوز مشخص نیست که قیمت بتواند در اولین تلاش خود از سطح حمایت ۶۴٫۵۳ عبور کند اما اگر موفق به تثبیت بالای این سطح شود ممکن است قبل از شروع روند نزولی مقداری به نزدیکی سطوح مقاومت ۶۵٫۱۱ و ۶۵٫۵۹ اصلاح کند و بعد از آن دوباره به سوی سطح حمایت ۶۴٫۵۳ کاهش یابد و احتمال سقوط بیشتر نیز بعید نیست و شکسته شدن سطح ۶۴٫۵۳ هدف ۶۳٫۶۰ و در ادامه ۶۲٫۰۹ را نمایان خواهد ساخت.

بررسی امواج الیوت ویو از سطح ۷۶٫۹۰ اشاره به توسعه موج نزولی a یا C دارد که هر دو این موجها از قدرت و پتانسیل زیادی برای کاهش قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سطح ۶۲٫۰۹ برخوردار هستند و این سطح مماس با خط روند نزولی رسم شده می باشد.

پس از تشکیل یک حرکت اصلاحی جزئی به منطقه ۶۵٫۱۱ و ۶۵٫۵۹ به نظر می رسد قیمت وارد مدار کاهشی شده است و انتظار می رود در مسیر کاهشی به سمت سطح حمایت ۶۴٫۵۳ حرکت کند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF9) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی بینی می شود قیمت آن از نرخهای فعلی به سوی سطح حمایت ۷۴٫۳۳ کاهش یابد و با شکست آن تا سطح حمایت بعدی ۷۳٫۲۳ سقوط کند. همانطور که در چارت دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۱۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی از سطح ۸۱٫۸۴ قرار دارند.

بررسی امواج الیوت ویو از روند نزولی بزرگ از سطح ۸۶٫۷۴ حکایت از توسعه الگوی زیگزاگ دوقلو دارد که در مجموع از هفت موج ساخته شده است و تا کنون فقط چهار موج آن آشکار شده است. از منظر تحلیل تکنیکال کاهش کنونی قیمت نفت برنت دریای شمال در قالب موج پنجم یعنی موج (a) شکل گرفته است که در این موج قادر است خود را تا حدود سطح ۷۱٫۴۶ (مماس با خط روند نزولی رسم شده) پایین بکشاند. با توجه به شکسته شدن سطح ۷۵٫۳۵ به نظر می رسد می توان به افت حداقل تا سطوح ۷۳٫۲۳ و ۷۲٫۵۶ خوشبین بود.

باید توجه داشت نوسانات خنثی قیمت از سطح ۷۵٫۱۱ (پایین ترین سطح روز ۲۴ اکتبر ۲۰۱۸) در قالب یک الگوی گوه یا کنج (Wedge) پدیدار گشته که به عنوان یک الگوی ادامه دهنده تایید شده است و به همراه روند نزولی قبلی این الگو یک الگوی پرچم (Flag) را بوجود آورده است که اشاره به یک کاهش عمیق قیمت از نرخهای فعلی دارد.

لازم به ذکر است برای امروز سطح مقاومت قیمت نفت برنت دریای شمال بر روی ۷۵٫۳۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) دیده می شود که اگر به هر دلیلی موفق به تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب تقویت به سطح مقاومت بعدی ۷۶٫۱۰ دلار در هر بشکه خواهد شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن