تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود در صورتیکه امروز آمارهای اشتغال و دستمزدهای آمریکا بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شوند به سوی سطح حمایت ۱۲۲۳ اصلاح کند و این حرکت را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۳۷ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۴۳ تشکیل شده اند.

علیرغم افزایش قوی روز گذشته، این حرکت در قالب موج b یعنی دومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۴۳ شکل گرفته است و براساس تجزیه و تحلیل امواج الیوت ویو قیمت هم اکنون در موج c قرار گرفته است که اگر به همین صورت در پایین سطح مقاومت ۱۲۳۷ تثبیت شود ممکن است به سوی سطوح ۱۲۲۳ و بعد از آن ۱۲۱۱ اصلاح کند. در چارت روزانه نیز قیمت همچنان با سطح مقاومت ۱۲۳۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C) مواجه است که این منطقه ۱۲۳۷ و ۱۲۳۸ را تبدیل به مقاومت مهم اونس طلا کرده است.

بدین دلیل با توجه به اینکه قیمت جهانی اونس طلا به این سطوح مقاومت نزدیک شده است بهتر است در ادامه ی حرکت صعودی اونس طلا احتیاط کرد. در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید طلا از نرخ ۱۲۳۸ و بالاتر به شرط تثبیت کندل روزانه بالای آن وارد عمل خواهند شد. امروز بازار همچنان در انتظار اعلام اخبار مهم اقتصادی آمریکا از جمله اعلام تعداد اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) است که ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران منتشر خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در تماس تلفنی شب گذشته نسبت حل و فصل اختلاف تجاری بین دو کشور ابراز خوش بینی کرده‌اند. دونالد ترامپ پس از گفت وگوی تلفنی بسیار خوب خود با شی جین پینگ در توییتر نوشته است، مذاکرات تجاری با چین به خوبی پیش می‌رود و قرار است در جریان نشست سران گروه ۲۰ با رئیس جمهور چین دیدار کند. شی جین پینگ نیز ابراز امیدواری کرده است که چین و آمریکا بتوانند روابط پایدار و سالمی را ارتقاء دهند.

رئیس جمهور چین همچنین گفت که مایل است با دونالد ترامپ در نشست سران گروه ۲۰ در آرژانتین در اواخر ماه نوامبر دیدار کند. آمریکا و چین تاکنون صدها میلیارد دلار بر کالاهای وارداتی از یکدیگر تعرفه گمرکی اعمال کرده‌اند و دونالد ترامپ تهدید کرده است که روی ۵۰۰ میلیارد دلار دیگر از کالاهای وارداتی از چین تعرفه وضع خواهد کرد.

با توجه به انتشار خبری مبنی بر اینکه ترامپ به یکی از اعضای کلیدی خود دستور داده است تا قبل از اجلاس گروه بیست در آرژانتین متن تفاهم نهایی تجاری با چین را تهیه کند در معاملات امروز بازارهای سهام آسیا با افزایش روبرو شدند و قیمت جهانی اونس طلا نیز همچنان با سطوح مقاومت ۱۲۳۷ و ۱۲۳۸ مواجه است و باید دید امروز بعد از اعلام خبر آمار ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا موفق به شکست و تثبیت بالای این منطقه می شود یا خیر.

از این رو تا قبل از ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران امروز انتظار می رود بازارها در روند خنثی به حرکت خود ادامه دهند و همچنان در انتظار اعلام آمارهای اشتغال ماهانه ایالات متحده آمریکا (NFP) باقی بمانند و بازار به این خبر توجه ویژه ای خواهد داشت و این خبر می تواند پتانسیل لازم برای حرکت قیمت جهانی اونس طلا را فراهم آورد و در این میان، بی شک، اخبار اشتغال ماهیانه آمریکا توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد.

امروز گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا برای ماه اکتبر اعلام خواهد شد. در تعیین وضعیت اشتغال یکسری از مولفه های بازار کار مورد مطالعه قرار می گیرند: نرخ بیکاری، درصد تعداد بیکاران جامعه را نشان می دهد، NFP تعداد شاغلانی را که به صورت نیمه وقت و تمام وقت در بخش خصوصی و یا دولتی مشغول بکار هستند و حقوق دریافت می کنند، را معین می کند، ساعات کار هفتگی، نشان دهنده ساعات کار کارکنان در طول هفته و در بخش غیرکشاوزی است و سرانجام، میانگین دستمزد ساعتی نیز دیگر مولفه اشتغال است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

می توان گفت گزارش اشتغال در ایالات متحده، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار اونس طلا را بدنبال دارد، معامله گران اولین جمعه هر ماه در انتظار اعلام گزارشی هستند که مربوط به ماه پیش از آن است: با بررسی آن بسیاری از معامله گران پوزیشنهای معاملاتی خود را تغییر می دهند و بسیاری نیز از فرصت بدست آمده برای سرمایه گذاری بهره مند می شوند و حتی بسیاری از کسانی که در بازار فعالیت دارند، بخش مناسب برای سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.

هر چند مهمترین قسمت این گزارش، تعداد اشتغال ایجاد شده در ماه است، اما روند حرکت حقوق و دستمزدها، نیز یکی از مواردی است که بازار به آن توجه خاصی دارد، زیرا رشد این مولفه، قطعاً فشار تورمی را بدنبال خواهد داشت و به همین دلیل بانک مرکزی آمریکا به این بخش گزارش، حساسیت خاصی نشان می دهد. به عبارت دیگر، می توان گفت، درصورتیکه میزان حقوق و دستمزدها افزایش داشته باشد، بانک فدرال برای مقابله با تورم، به افزایش نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

برای امروز انتظار می رود، تعداد فرصتهای شغلی ایجاد شده بخش غیر کشاورزی آمریکا در ماه اکتبر از رقم قبلی  ۱۳۴۰۰۰  به ۱۹۳۰۰۰  افزایش یابد و شاخص ماهیانه میانگین درآمدهای نقدی ساعتی از رقم قبلی %۰٫۳ به %۰٫۲ و شاخص سالیانه میانگین درآمدهای نقدی از %۲٫۸ به %۳٫۱ رشد داشته باشد. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود در ماه اکتبر همانند رقم قبلی %%۳٫۷ اعلام شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا