تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود به سوی سطح حمایت ۱۲۲۳ اصلاح کند و این حرکت را عدم توانایی قیمت در شکست سطح مقاومت ۱۲۳۷ نشان داده است. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۴۳ تشکیل شده اند.

علیرغم افزایش هفته گذشته این حرکت در قالب موج b یعنی دومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۴۳ شکل گرفته است و براساس تجزیه و تحلیل امواج الیوت ویو قیمت در موج c قرار گرفته است که اگر به همین صورت در پایین سطوح مقاومت ۱۲۳۷ و ۱۲۳۸ تثبیت شود ممکن است به سوی سطح ۱۲۲۳ و بعد از آن سطح ۱۲۱۱ اصلاح کند.

در چارت روزانه نیز قیمت همچنان با سطح مقاومت ۱۲۳۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی C) مواجه است که این منطقه ۱۲۳۷ و ۱۲۳۸ را تبدیل به مقاومت مهم اونس طلا کرده است. در حرکت صعودی، معامله گران برای خرید طلا از نرخ ۱۲۳۸ و بالاتر به شرط تثبیت کندل روزانه بالای آن وارد عمل خواهند شد در غیر این صورت طبق گزارشات تحلیل گذشته احتمال اصلاح قیمت به سطح ۱۲۲۳ وجود دارد که در چارت تایم فریم یک ساعته با پیکان مشخص شده است.

از نظر تحلیل بنیادی اکنون سرمایه گذاران بازار تمرکز خود را به انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا در معاملات امروز معطوف کرده اند که مشخص خواهد کرد کدام یک از دو حزب جمهوری خواه یا دموکرات کنترل کنگره را در اختیار می گیرد. رشد قابل توجه بازار کار آمریکا در ماه اکتبر و افزایش قوی دستمزد ها در این ماه می تواند موجب تشویق بانک مرکزی آمریکا به افزایش مجدد نرخ بهره در ماه دسامبر شود.

مهمترین خبر این هفته، به تصمیم بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در مورد نرخ بهره بانکی بازمی گردد، امری که می تواند موتور حرکت دلار آمریکا را به سمت بالا هدایت کند و نیز در صورت عدم تامین انتظار بازار، زمینه کاهش ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا را فراهم آورد. پیشتر انتظار عدم تغییر نرخ بهره بانکی آمریکا (%۲٫۰۰ – %۲٫۲۵) در جلسه این هفته از جانب فعالان بازار تایید شده است اما سخنان متداوم اعضای بانک مرکزی آمریکا در خصوص رشد نرخ بهره زمینه روانی را برای این افزایش در جلسه ماه دسامبر به محدوده %۲٫۲۵ – %۲٫۵  فراهم نموده است.

بدین ترتیب، قیمت جهانی اونس طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا