تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ8) تحلیل دیروز هنوز معتبر است و پیش بینی می شود قیمت آن از نرخهای فعلی به سوی سطح ۶۲٫۰۹ دلار در هر بشکه سقوط کند و این موضوع را شکسته شدن سطح حمایت ۶۳٫۶۰ در چارت پایین به وضوح نشان داده است و در صورتیکه سطح ۶۲٫۰۹ شکسته شود منجر به کاهش بیشتر قیمت به سوی سطح ۶۱٫۱۶ خواهد شد.

از مدتها پیش احتمال شکسته شدن سطح حمایت ۶۴٫۳۵ را مطرح کرده ایم و سرانجام این امر هفته گذشته رخ داد. از منظر تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۶۳٫۶۰ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۷۲٫۴۳ قرار داشت که با قدرت شکسته شد.

تجربیات تکنیکال معمولا نشان می دهد که این روند نزولی ممکن است تا خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی یعنی تا سطح ۶۲٫۰۹ امتداد داشته باشد که این سطح مماس با خط روند نزولی رسم شده در چارت تایم فریم یک ساعته نیز است و تارگت نزولی بعدی آن بر روی سطح ۶۱٫۱۶ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی ۷۲٫۴۳) قرار گرفته است.

در چارت روزانه نیز روند نزولی بسیار قوی بوده است که به پایین سطح ۶۴٫۳۵ کاهش یافته که این سطح کف موج ۴ بوده است و بررسی امواج الیوت ویو اشاره به تارگت نزولی ۶۰٫۰۹ یعنی کف کانال افزایشی و خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی از موج افزایشی (C) از سطح ۴۲٫۰۵ دارد.

برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی کوتاه و محدود به نزدیکی سطح مقاومت ۶۳٫۶۰ در چارت تایم فریم یک ساعته خواهد بود. از لحاظ تکنیکی اگرچه شیب سقوط این کالا بسیار تند بوده اما هنوز به منطقه اشباع نرسیده و به نظر می رسد که این روند تا کف کانال رسم شده در چارت روزانه حفظ شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF9) هنوز سیگنال فروش صادر شده است و براساس تحلیل قبلی پیش بینی بینی می شود قیمت آن از نرخهای فعلی به سوی سطوح ۷۱٫۴۶ و ۶۹٫۶۹ نزول کند و این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن و خط روند نزولی رسم شده نشان داده است.

همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۸۱٫۸۴ قرار دارند و سقوط شدید هفته گذشته قیمت تاییدی در جهت توسعه الگوی زیگزاگ دوقلو از سطح ۸۶٫۷۰ است که در مجموع از هفت موج کوچک تشکیل شده است.

از منظر تحلیل تکنیکال کاهش کنونی قیمت در موج پنجم یعنی موج (a) شکل گرفته است که در این موج می تواند خود را تا سطح ۷۱٫۴۶ یعنی مماس با خط روند نزولی رسم شده پایین بکشاند. با این حال براساس مومنتوم نزولی قوی قیمت این موج حتی ممکن است تا سطح ۶۹٫۶۹ کاهش داشته باشد.

در چارت روزانه نیز قیمت نفت برنت دریای شمال در حال ریزش به سوی سطوح ۷۱٫۳۷ و ۷۰۵۵ می باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۴۴٫۳۵ به ۸۶٫۷۴ و خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی از روند صعودی (C) قرار دارند.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار بعدی همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

به باو ما روند نزولی فعلی ممکن است موقتا در حوالی این منطقه به پایان برسد که این در نزدیکی کف موج ۴ در چارت تایم فریم روزانه می باشد و در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۷۳٫۲۳ در چارت تایم فریم یک ساعته با قدرت شکسته شود باعث افزایش جزئی قیمت به سطوح ۷۳٫۸۰ و ۷۴٫۳۳ دلار در هر بشکه خواهد شد. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن