تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود چنانچه سطح حمایت ۱۲۲۳ با قدرت شکسته شود سیگنال فروش تا سطح ۱۲۱۱ صادر کند و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است. این نظریه الیوت رفتار روند را در قالب چند الگوی مجزای قابل شناسایی و تکرار شونده بررسی می ‌کند این در حالی است که فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد.

از نظر سطوح فیبوناچی ریتریسمنت عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این کاهش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۴۳ شامل سه موج می باشد و تا کنون دو موج آن تکمیل شده است و هم اکنون قیمت در موج نزولی c قرار گرفته است که در این موج می تواند خود را تا سطح ۱۲۱۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۴۳) پایین بکشاند. کانال افزایشی رسم شده نیز اشاره به تارگت نزولی پایین تر یعنی حدود سطح ۱۲۰۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) دارد که مماس با کف یا خط روند پایینی این کانال افزایشی است.

در چارت روزانه نیز همانطور که مشاهده می فرمائید قیمت جهانی اونس طلا دو مرتبه در شکست سطح مقاومت ۱۲۳۸ ناموفق بوده است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند نزولی ۱۳۶۵ به ۱۱۵۹ تشکیل شده است و این احتمال قویا وجود دارد که تا سطح ۱۲۰۸ کاهش یابد که این سطح در نزدیکی همان تارگت ۱۲۱۱ می باشد. لازم به ذکر است خریداران تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۲۳۸ وارد بازار خواهند شد. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

با پایان انتخابات میان دوره‌ ای آمریکا، احزاب جمهوری‌ خواه در مجلس سنا و دموکرات در مجلس نمایندگان پیروزی را تقسیم کردند. باید توجه داشت که امکان تشکیل حرکت نزولی قیمت جهانی اونس طلا وجود دارد. اگر قیمت به زیر سطح ۱۲۲۳ سقوط کند، می بایست در انتظار کاهش قیمت به هدف ۱۲۱۱ بود. با توجه به اینکه قیمت هم اکنون در پایین سطح مقاومت ۱۲۳۸ قرار دارد، انتظار می رود حرکت نزولی کماکان ادامه یابد و در صورت شکسته شدن سطح ۱۲۲۳ هدف بعدی، کاهش قیمت تا نرخهای ۱۲۱۱ و ۱۲۰۸ خواهد بود که در بالا بدان اشاره کردیم.

از منظر تحلیل بنیادی مهمترین خبر امشب به تصمیم بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در مورد نرخ بهره بانکی در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران بازمی گردد، امری که می تواند  موتور حرکت دلار آمریکا را به سمت بالا هدایت کند و نیز در صورت عدم تامین انتظار بازار، زمینه کاهش ارزش شاخص جهانی دلار آمریکا را فراهم آورد. پیشتر انتظار عدم تغییر نرخ بهره بانکی آمریکا (%۲٫۰۰ – %۲٫۲۵) در جلسه این هفته از جانب فعالان بازار تایید شده است اما سخنان متداوم اعضای بانک مرکزی آمریکا در خصوص رشد نرخ بهره زمینه روانی را برای این افزایش در جلسه ماه دسامبر به محدوده %۲٫۲۵ – %۲٫۵ فراهم نموده است.

بدین ترتیب، قیمت جهانی اونس طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند. نتیجه این نشست برای حدس زدن چشم انداز سیاست پولی آمریکا از اهمیت خاصی برخوردار است. انتظار نمی رود سیاست گذاران بانک فدرال رزرو امشب دست به افزایش نرخ بهره بزنند، اما فعالان بازار منتظر هستند تا ببینند چه سرنخ هایی می توان از افزایش احتمالی نرخ بهره در ماه دسامبر و همچنین سال ۲۰۱۹ به دست آورند.

امشب در آستانه اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که بیانیه آن ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران  منتشر خواهد شد،  نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت. وظیفه اصلی تمام بانکهای مرکزی در جهان، مدیریت سیستم پولی کشور می باشد و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است و با یکدیگر فرق می کند اما هدف تمامی بانکهای مرکزی جهان ، ثبات قیمت ها ، رشد اقتصادی و اشتغال کامل کشور می باشد. در آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال رزرو (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام کمیته بازار آزاد یا FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره وجوه بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را  طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور آمریکا و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و  به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده‌است جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌شود. رئیس جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رئیس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رئیس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیئت مدیره فدرال رزرو، رئیس و نایب رئیس هر یک از مناطق ۱۲-گانه را انتخاب می‌کنند.

وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حد نصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار  باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود. هم‌اکنون ریاست بانک فدرال رزرو را جرومی پاول بر عهده دارد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا