تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا سطح ۱۲۱۱ کاهش داشته باشد و چنانچه این سطح حمایت با قدرت شکسته شود سیگنال فروش دیگر تا سطح ۱۲۰۱ صادر خواهد کرد و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است. این نظریه الیوت رفتار روند را در قالب چند الگوی مجزای قابل شناسایی و تکرار شونده بررسی می ‌کند این در حالی است که فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد.

از نظر سطوح فیبوناچی ریتریسمنت عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند. درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این کاهش قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۴۳ شامل سه موج می باشد و تا کنون دو موج آن تکمیل شده است و هم اکنون قیمت در موج نزولی c قرار گرفته است که در این موج می تواند خود را تا سطح ۱۲۱۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۴۳) پایین بکشاند. کانال افزایشی رسم شده نیز اشاره به تارگت نزولی پایین تر یعنی حدود سطح ۱۲۰۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) دارد که مماس با کف یا خط روند پایینی این کانال افزایشی است.

در چارت روزانه نیز همانطور که مشاهده می فرمائید قیمت جهانی اونس طلا دو مرتبه در شکست سطح مقاومت ۱۲۳۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی بزرگ C از سطح ۱۳۶۶) ناموفق بوده است و این احتمال قویا وجود دارد که در میان مدت (طی هفته های آینده) تا سطح ۱۱۶۰ کاهش یابد. لازم به ذکر است برای امروز سطح مقاومت قیمت بر روی ۱۲۲۳ قرار دارد و بعد از آن نیز سطوح مقاومت بعدی به ترتیب بر روی ۱۲۳۱ و ۱۲۳۷ وجود دارند. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

کمیته سیاستگذاری بازار آزاد بانک فدرال (FOMC) دیشب طبق انتظارات به اتفاق آرا تأیید کرد که میزان نرخ بهره بانک فدرال را در نرخ ۲٫۲۵ درصد حفظ کرده است و هیچ اشاره ای به نوساناتی که از اواخر ماه اکتبر بازارهای مالی را در برگرفت در بیانیه ی خود نکرد. این کمیته در بیانیه خود اشاره کرد که از زمان نشست ماه سپتامبر نرخ بیکاری کاهش یافته است.

این بیانیه اشاره به آن دارد که رشد سرمایه گذاری ثابت شده در کسب و کار از سرعت سریع آن در سال جاری تعدیل شده است. با این حال مقامات هیچ جزئیات یا داده ای برای اینکه چرا سرمایه گذاری را کاهشی می بینند ارائه ندادند، هرچند شرکت ها در فصل درآمد سه ماهه سوم گزارش دادند که برخی از برنامه های سرمایه گذاری خود را به دلیل جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین محدود کرده اند. با این حال فعالیت اقتصادی با شدت قوی هموار شده است و بانک فدرال اعتقاد خود را مبنی بر این که فعالیت اقتصادی با شدت قوی رو به افزایش است، تکرار کرد.

رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال جاری در سه ماهه سوم سال جاری به طور متوسط ۳/۳ درصد بوده و انتظار می رود در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ حدود ۳ درصد باشد. بعد از انتشار این بیانیه براساس معاملات آتی بازار %۹۳ احتمال آن می رود که نرخ بهره بانک فدرال در ماه دسامبر به میزان ۲۵ واحد پایه دیگر (%۰٫۲۵) افزایش یابد و این خبر باعث تقویت ارزش دلار آمریکا در بازارها و کاهش قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح ۱۲۲۰ شده است.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار آمریکا قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

قیمت جهانی طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

در تقویم اقتصادی امروز آمریکا هر چند شاخص قیمت تولیدکنندگان (PPI) و شاخص بازبینی تمایلات مصرف کنندگان میشیگان دیده می شوند اما به نظر می رسد بازارها از شروع موج جدید حرکت افزایشی خسته اند و روند اصلاحی نزولی اونس طلا را تا سطح ۱۲۱۱ ادامه خواهند داد. در واقع، با توجه به استمرار روند نزولی در طی چند روز گذشته، انتظار می رود که اکنون حرکتی اصلاحی و نزولی به ترتیب به سطوح ۱۲۱۱ و ۱۲۰۱ صورت گیرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا