تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت اصلاحی خود که در برخورد به سطح حمایت روانی ۱۲۰۰ اتفاق افتاده است در نرخهای پایین یکی از سطوح مقاومت ۱۲۰۷ یا ۱۲۱۱ پایان دهد و دوباره تحت فشارهای نزولی قرار گیرد و به نرخهای پایین ۱۲۰۱ کاهش یابد. برای امروز در صورت عبور قیمت از سطح حمایت روانی ۱۲۰۰ سیگنال روشنی از شروع حرکت نزولی با هدف رسیدن قیمت به سطح ۱۱۹۱ ظاهر خواهد شد.

همانطور که در چارت پایین قیمت جهانی اونس طلا دیده می شود این سطح حمایت ۱۲۰۱ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۴۳ تشکیل شده است و از آنجایی که سطح ۱۲۰۱ مماس با کف کانال افزایشی است در معاملات دیروز موقتا مانع از کاهش بیشتر قیمت جهانی اونس طلا شد.

با این حال به باور ما حرکت نزولی جاری دیر یا زود قیمت را تا سطح ۱۱۵۹ پایین خواهد کشاند و بررسی چارت روزانه نیز سیگنال فروش به سوی سطح ۱۱۵۹ صادر کرده است که این موضوع را عدم توانایی قیمت در تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۲۳۸ نشان داده است و این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج بزرگ C از سطح ۱۳۶۶ قرار دارد.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. لازم به ذکر است برای امروز بالاتر از سطح مقاومت ۱۲۰۷ رزیستنس بعدی بر روی ۱۲۱۱ دیده می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

قیمت جهانی اونس طلا همچنان رو به کاهش است و به پایین ترین نرخهای ۱ ماهه گذشته سقوط کرده است و پیش بینی می شود، تا زمانیکه ادامه ی افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا مورد توجه بازار باشد، این روند ادامه یابد و در نتیجه، بیشتر تمایل بازار به خرید ارزهای مطمئن از جمله دلار آمریکا معطوف شود.

عدم اطمینان در اتحادیه اروپا و ترس از افت اقتصاد جهانی موجب تقویت شاخص جهانی دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۶ ماهه گذشته شده است و اعتماد سرمایه گذاران به دلیل تنش های تجاری بین آمریکا و چین و ترس از عدم توافق در مذاکرات برکسیت انگلیس و بن بست میان رم و اتحادیه اروپا بر سر بودجه ایتالیا از بین رفته است و ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا نیز به نرخهای پایین ۱٫۱۲۵۰ سقوط کرده است که همین مساله نیز عامل تضعیف قیمت جهانی اونس طلا به نرخهای فعلی است.

با توجه به اینکه اقتصاد آمریکا در وضعیت اشتغال کامل قرار دارد و نرخ تورم این کشور در طی سال آینده اندکی بالاتر از ۲ درصد خواهد بود، احتمالا بانک فدرال رزرو آمریکا به افزایش تدریجی نرخ بهره ادامه خواهد داد. در واقع پس از آنکه هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد قصد دارد به تدریج هزینه استقراض یا نرخ بهره را افزایش دهد، قیمت جهانی طلا به کمترین نرخهای یک ماهه رسیده است و همچنان نزدیک همین سطح باقی مانده است و دیر یا زود می بایست منتظر شکسته شدن سطح حمایت روانی ۱۲۰۰ بود.

از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد.

پیش بینی می شود، بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر سال میلادی جاری برای چهارمین بار در سال جاری میلادی، نرخ بهره را افزایش دهد. افزایش نرخ بهره در آمریکا موجب افزایش ارزش دلار آمریکا و کاهش قیمت جهانی اونس طلا می شود.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا خبر خاصی اعلام نمی شود اما شاخص مهم اقتصادی آمریکا که این هفته اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش “نرخ تورم” بکار می رود.

برای این شاخص روز چهارشنبه پیش بینی می شود در ماه اکتبر %۰٫۳ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته %۲٫۵ افزایش داشته باشد. نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه اکتبر %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته به میزان %۲٫۲ رشد داشته باشد. مهمتر از همه شاخص خرده فروشی آمریکا در روز پنجشنبه دیده می شود که انتظار می رود در ماه اکتبر از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۶ و شاخص خالص خرده فروشی آمریکا از رقم قبلی %۰٫۱-  به %۰٫۵ اعلام شود. این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا