تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ8) پیش بینی می شود در صورتیکه سطح حمایت ۵۸٫۷۲ دلار در هر بشکه با قدرت شکسته شود تا سطوح حمایت بعدی ۵۸٫۱۴ و ۵۷٫۲۱ کاهش یابد و این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۱۴٫۶ درصدی از روند نزولی از سطح ۷۲٫۴۳ قرار گرفته است.

قیمت نفت خام سبک آمریکا در یک ساختار کانالیزه نزولی در نوسان است و به نظر می رسد تا زمانی که در این کانال قرار دارد نوسان گیری بین کف و سقف کانال استراتژی معاملاتی مناسبی محسوب شود. بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن دیگر از روند نزولی ۶۷٫۸۶ هدف نزولی قیمت را اندکی پایین تر یعنی در حدود سطح ۵۶٫۷۰ نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی واقع شده است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است. روند نزولی اینقدر شیب دار است که پیش بینی اینکه چه زمانی قیمت معکوس می شود دشوار است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان می دهد که سطح حمایت قیمت بر روی ۵۷٫۴۸ قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰ تشکیل شده است و با توجه به اینکه سطوح حمایت بالاتر از این نرخ نتوانستند باعث تشکیل حرکت اصلاحی شوند این احتمال وجود دارد که در برخورد به این سطح حمایت ۵۷٫۴۸ شاهد برگشت های تکنیکی و اصلاح قیمت نفت خام سبک آمریکا باشیم.

فیبوناچی ریتریسمنت ساده ترین و کاربردی ترین ابزار از گروه خطوط فیبوناچی ها می باشد و عموما زمانی که بازار در روندی خاص حرکت می کند در بازه هایی تمایل به بازگشت و تصحیح نسبت به قیمت های قبلی دارد اما پس از مدتی تمایل به ادامه روند غالب پیدا می کند.

درصدهای تصحیح بازگشت روند به ترتیب ۷٫۰۰ – ۱۴٫۶ –  ۲۳٫۶ – ۳۸٫۲ – ۵۰ – ۶۱٫۸ – ۷۶٫۴ – ۸۶٫۴ و ۱۰۰ درصدی در چارت پایین مشخص شده اند. نکته دیگر در مورد رسم ابزار فیبوناچی ریتریسمنت این است که همیشه از سمت آغاز روند به انتهای روند ترسیم می شود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF9) پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۶۷٫۸۴ و ۶۶٫۸۲ کاهش یابد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است. همانطور که در چارت نفت برنت دریای شمال دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۸۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی از روند نزولی ۸۱٫۸۴ قرار دارند و همچنین مماس با خط روند نزولی رسم شده می باشد.

از منظر تحلیل تکنیکال افزایش قیمت از سطح ۶۹٫۱۳ (پایین ترین سطح ۹ نوامبر ۲۰۱۸) بسیار ضعیف تر از حد انتظارات بوده و این ضعف قیمت در افزایش نشاندهنده تمایلات نزولی قوی بازار است و از آنجایی که قیمت آن دیروز به سطح ۶۸٫۸۷ کاهش یافته است می توان نتیجه گرفت که روند نزولی از سرگرفته شده است. روند نزولی اینقدر شیب دار است که پیش بینی اینکه چه زمانی قیمت معکوس می شود دشوار است اما بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت تارگت قیمت را در حدود سطح حمایت ۶۳٫۹۶ نشان می دهد.

این بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت براساس روند روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ تجزیه و تحلیل شده است و بیانگر آن است که قیمت نفت برنت دریای شمال سطح حمایت ۷۲٫۶۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) را شکسته است و براساس قواعد فیبوناچی می بایست منتظر کاهش قیمت آن به سوی سطح حمایت بعدی ۶۳٫۹۶ دلار در هر بشکه در چارت روزانه بود.

از منظر تحلیل بنیادی و تحلیل بین بازاری نیز افزایش تولید نفت در آمریکا و بالا رفتن عرضه نفت عربستان و روسیه در حال تاثیرگذاری بر موازنه موجود در بازار نفت است و از این رو، میزان ذخایر نفت خام بار دیگر در حال افزایش است. تقویت ارزش دلار به بالاترین رقم ۱۶ ماه گذشته نیز در افت قیمت نفت در بازارهای جهانی موثر بوده است.

صعود ارزش دلار آمریکا موجب گرانتر شدن بشکه های نفتی برای خریدارانی می شود که برای خرید ناگزیرند ارزهای خود را به دلار آمریکا تبدیل کنند. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن به وضوح مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن