تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن اگر موفق به شکست سطوح مقاومت ۱۲۰۵ و ۱۲۰۷ شود مقداری کوتاه به نزدیکی سطح ۱۲۱۱ اصلاح کند و بعد از آن دوباره با  کاهش قیمت مواجه شود و این موضوع را تثبیت قیمت در بالای سطح حمایت ۱۱۹۵ نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین اونس طلا دیده می شود این سطح حمایت مماس با کف کانال افزایشی رسم شده است و در نزدیکی سطح حمایت دیگری در نرخ ۱۱۹۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از روند صعودی ۱۱۵۹ به ۱۲۴۳) قرار گرفته است.

هنوز مشخص نیست که این حرکت اصلاحی تا چقدر قوی خواهد بود اما به احتمال زیاد این حرکت اصلاحی در نزدیکی یکی از سطوح مقاومت ۱۲۱۱ یا ۱۲۲۳ ممکن است پایان یابد و بعد از آن پیش بینی می شود دیر یا زود به سوی سطح ۱۱۵۹ کاهش یابد.

این چشم انداز نزولی براساس تحلیل قیمت بر روی چارت روزانه ارائه شده است که سیگنال کاهش قیمت به سوی سطح ۱۱۵۹ صادر کرده است مخصوصا بعد از آن که قیمت نتوانست خود را بالای سطح مقاومت ۱۲۳۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج بزرگ نزولی C از سطح ۱۳۶۶) تثبیت کند.

با این حال بهتر است به محض شکسته شدن سطح حمایت ۱۱۹۱ تارگت نزولی واقع بینانه را در حدود سطح ۱۱۷۹ در نظر گرفت که در چارت تایم فریم یک ساعته پایین مشخص گردیده است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف بعدی آن به وضوح نشان داده شده است.

دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و قیمت جهانی اونس طلا همچنان رو به کاهش است و به پایین ترین نرخهای ۱ ماهه گذشته سقوط کرده است و پیش بینی می شود، تا زمانیکه ادامه ی افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا مورد توجه بازار باشد، این روند ادامه یابد و در نتیجه، بیشتر تمایل بازار به خرید ارزهای مطمئن از جمله دلار آمریکا معطوف شود. عدم اطمینان در اروپا و ترس از افت اقتصاد جهانی موجب تقویت شاخص جهانی دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۱۶ ماهه گذشته شده است.

هر چند در معاملات امروز ارزش دلار از بالاترین رقم ۱۶ ماه گذشته که در اوایل هفته جاری به ثبت رسانده بود اندکی فاصله گرفته و ارزش یورو و پوند به دلیل آماده شدن پیش نویس توافق برکسیت مقداری افزایش یافتند و این مساله به اصلاح قیمت جهانی اونس طلا به بالای سطح ۱۲۰۰ انجامیده است اما برای امروز پیش بینی می شود هر حرکت اصلاحی و افزایشی قیمت جهانی اونس طلا کوتاه و موقتی خواهد بود.

در واقع همانطور که دیروز بدان اشاره شد از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره در آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت فلز زرد را کاهش می دهد. پیش بینی می شود، بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر سال میلادی جاری برای چهارمین بار در سال جاری میلادی، نرخ بهره را افزایش دهد. افزایش نرخ بهره در آمریکا موجب افزایش ارزش دلار آمریکا و کاهش قیمت جهانی اونس طلا می شود.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا شاخص مهم اقتصادی آمریکا CPI در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. شاخص بهای مصرف کننده، تعیین کننده میانگین تغییر در قیمت در طی یک زمان معین و برای یک سبد مشخص کالاها و خدماتی است که مصرف کننده برای زندگی معمول و روزانه خود از این کالاها و خدمات استفاده می کند. تمامی مولفه های شاخص CPI کلی و جامع بوده و این شاخص برای اندازه گیری و سنجش ” نرخ تورم ” بکار می رود.

برای این شاخص امروز پیش بینی می شود در ماه اکتبر %۰٫۳ و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته %۲٫۵ افزایش داشته باشد.  نوع دیگر و شاید مهمتر از این شاخص، شاخص ” پایه” یا “اصلی” است که به آن Core CPI گفته می شود. در این نوع شاخص، بهای همان سبد کالاها و خدمات، به استثنای مواد غذایی و انرژی محاسبه می شود که انتظار می رود در ماه اکتبر %۰٫۲ و در مدت مشابه نسبت به سال گذشته به میزان %۲٫۲ رشد داشته باشد.

مهمتر از همه شاخص خرده فروشی آمریکا برای معاملات فردا دیده می شود که انتظار می رود در ماه اکتبر از رقم قبلی %۰٫۱ به %۰٫۶ و شاخص خالص خرده فروشی آمریکا از رقم قبلی %۰٫۱-  به %۰٫۵ اعلام شود. این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است. در صورتیکه آمارهای فوق بالاتر از حد پیش بینی ها اعلام شوند حرکت اولیه اصلاحی اونس طلا از سطح ۱۱۹۶ راه به جایی نخواهد برد و قیمت بار دیگر تحت فشار قرار خواهد گرفت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا