تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا 

یکی از مهمترین وظایف یک معامله گران طلا تشخیص نقطه دید (focus) بازار است . به عبارتی تشخیص اینکه چه خبر یا واقعه ای از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر اخبار برخوردار است . اهمیت شاخصهای اقتصادی ، سخرانیها و بطور کل اخبار اقتصادی و سیاسی در زمانهای مختلف یکسان نیستند و رتبه بندی خشک این شاخصها چندان مفید فایده نیست .

به عنوان مثال شاخص تراز تجاری آمریکا که معمولا از اهمیت خاصی بر خوردار است در بعضی شرایط اهمیت خود را از دست می دهد و یا حتی ممکن است بسیار مهمتر شود . گاهی یک سخرانی یا جلسه را بازار بسادگی نادیده می گیرد حال آنکه ماه بعد ممکن است همان جلسه بازار را دچار شوک مهیبی کند . این مسئله از آنجا مشخص می شود که معامله گر طلا جهت نگاه بازار را درک کند که معمولا کاریست نه چندان ساده .

امروز کلا جو بدبینی در تمام بازارهای جهانی حکم فرماست. شاخص بورسها، قیمت کالاها و از جمله طلا، مس ، نفت در سراشیبی سقوط قرار دارند و ساعاتی پیش نیز یکی از اعضای بانک مرکزی ایالات متحده سخنرانی کرد و مباحثی را مطرح نمود که بار دیگر فروشندگان طلا را وارد بازار کرد و در بازارهای آسیایی هم خبر رسیده که فروشندگان از صبح وارد شده اند و در حال فروش هستند هر چند با احتیاط عمل می کنند.

دیروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم قیمت جهانی اونس طلا به زیر ۱۲۸۳ کاهش یافت و هم اکنون نیز در زیر نرخ ۱۲۸۰ معامله می شود که پایین ترین سطح ۳ هفته گذشته محسوب می شود.

در حقیقت یکی از دلایل تضعیف اخیر، علاوه بر فروش صندوق های سرمایه گذاری و ملاحظات تکنیکی ، قوی اعلام شدن شاخص تراز تجاری آمریکا و سخنرانی آقای اوانس ، عضو بانک مرکزی آمریکا بود و اونس طلا مجدد رو به ضعف نهاد بطوریکه دیروز توانست براحتی به زیر ۱۲۸۳ کاهش یابد که خط بستر مهمی از لحظ روانشناسی جمعی و تحلیل تکنیکال محسوب می شود .

بنابراین اوضاع اونس طلا همچنان جالب نیست و در کل روند این فلز برای امروز همچنان نزولی است و پیش بینی می کنیم که به سطح ۱۲۶۴ ( بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) کاهش یابد و چنانچه این سطح نیز شکسته شود معامله گران می تواند قیمت آن را تا منطقه ۱۲۴۵ پایین بکشانند که این هدف در نمودار زیر بر روی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی مشخص شده است.

آقای چارلز اوانس در سخنرانی اخیر خود که منجر به تضعیف اونس طلا شد اشاره به توقف برنامه خرید اوراق قرضه کرد و اگر نگاه او درست باشد باید انتظار قطع کمکهای مالی بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر را داشته باشیم که این موضوع نیز به تضعیف طلا منجر می شود  .

همانطور که دیروز نیز مفصل اشاره کردم به خاطر همین گمانه زنی ها این فلز همچنان تحت فشار قرار دارد و فعلا  نیروهایی که آنرا به پایین سوق می دهند قوی تر می باشند.

جملاتی ازین دست نشاندهنده اینست که با وجود آمار ضعیفی که از اشتغال آمریکا در روز جمعه شاهد بودیم اما ظاهرا اولویت اول بانک فدرال همچنان مسئله توقف محرکهای اقتصادی است و به همین دلیل دوباره انتظارات در رابطه با قطع کمکهای مالی بانک مرکزی آمریکا افزایش یافت و تضعیف طلا نتیجه منطقی آن بود  که همگی نشانه هایی از شروع فشار مجدد نزولی بر اونس طلا است.

بنابراین برای امروز با توجه به اینکه سطح ۱۲۸۳ شکسته شده و فشار حرکت نزولی ادامه دارد ، اکنون راه برای کاهش بیشتر به نرخ ۱۲۶۴ هموار شده است که سقوط از آن می تواند به فرود قیمت جهانی اونس طلا تا نرخهای ۱۲۵۰ و ۱۲۴۵ منجر شود. برای امروز سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۱۲۸۴ و بعد از آن در سطح ۱۲۹۵ قرار دارد.

نمودار روند تغییرات ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

اونس طلا