تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLZ8) مجدد سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن از سطح حمایت ۵۴٫۷۷ دلار در هر بشکه عبور کند و خود را تا سطوح ۵۴٫۱۳ و ۵۳٫۲۶ پایین بکشاند و این حرکت نزولی را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است. باید توجه داشت قیمت نفت این روزها آن هم نه با قدم هایی آهسته که با نزول حیرت انگیز در حال سقوط آزاد است که حقیقتا این شتاب سقوط قیمت آنهم در مدت زمان کوتاه در طی ۳۶ ساله گذشته بی سابقه است.

در اینگونه شرایط دو سوال اساسی مطرح می شود نخست آنکه دلیل این سقوط آزاد چیست و دومین و شاید سوال مهمتر آنست که آیا این روند ادامه دارد؟ در پاسخ به سوال نخست باید به دلایل بلند مدت و کوتاه مدت اشاره کرد. اگر از منظر بلند مدت تری به داستان نگاه کنیم باید تولید فزاینده در آمریکا به همراه عرضه بالاتر از سوی عربستان سعودی و روسیه، افزایش عرضه و چشم انداز کند شدن تقاضای جهانی ، نزول شاخص های سهام بورس آمریکا و تقویت دلار آمریکا را مقصرین اصلی سقوط نفت دانست.

از دید کوتاه مدت توییتی که ترامپ رئیس جمهور نوشت و اعلام کرد امیدوار است عربستان سعودی و اوپک تولید نفت را در جلسه ماه دسامبر کاهش ندهند و قیمت نفت باید بر مبنای عرضه بسیار کمتر باشد بهانه هایی بودند که موجب این سقوط آزاد و شکسته شدن سطح ۵۵ شدند.

در بازار اما برای موفق بودن علاوه بر آنکه به سوال چرا باید پاسخ داد برای کجا نیز باید جواب مناسبی پیدا کرد که این در واقع میوه اندیشه معامله گری است. به بیان دیگر این سوال مطرح است آیا نفت همچنان ضعیف خواهد شد؟

پاسخ به این سوال از سوال اول به مراتب دشوا تر است و یا اینکه حداقل زودتر متوجه اشتباهتان می شوید و این جاست که باید لغاتی از قبیل اما و اگر و احتمالا را به فرهنگ لغات خود اضافه کنید اما در کل از شواهد و قرائن اینگونه بر می آید که آینده خوشی حداقل تا جلسه ماه دسامبر سازمان اوپک در انتظار نفت نیست.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطح حمایت ۵۴٫۷۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۷۶٫۴ درصدی از روند نزولی از سطح ۷۲٫۴۳ قرار دارد و بعد از آنکه قیمت به پایین سطح ۵۵٫۷۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی) کاهش یافت هم اکنون از شانس زیادی برای کاهش به سوی سطح ۵۰٫۸۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۳۸٫۲ درصدی) برخوردار است و فعلا کف قوی در نرخهای فعلی برای قیمت نفت خام سبک آمریکا قابل پیش بینی نیست.

حتی در چارت روزانه نیز همانطور که مشخص است سطح حمایت ۵۷٫۴۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰) با قدرت شکسته است و براساس قواعد فیبوناچی دیر یا زود می بایست در این تایم فریم منتظر فرود بیشتر قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی سطح حمایت ۵۱٫۴۸ بود. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF9) مجدد سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن به سطوح ۶۳٫۹۵ و ۶۲٫۱۸ کاهش داشته باشد و این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت نشان داده است. این سطوح هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی و ۲۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۸۱٫۸۴ قرار دارند و سقوط شدید روز گذشته قیمت تمایلات نزولی قوی بازار را نشان می دهد.

در چارت روزانه سطح حمایت قیمت بر روی ۶۳٫۹۶ یعنی بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ قرار دارد و بعید است با توجه به این تمایلات نزولی قوی سطح حمایت ۶۳٫۹۶ بتواند جلوی ریزش قیمت را بگیرد و اگر این سطح حمایت هم از دست رود منجر به فرود بیشتر قیمت به سوی سطح ۵۶٫۹۲ خواهد شد.

در واقع سونامی، طوفان، سقوط – شاید بتوان گفت که تنها این واژگان می توانند توصیفی از اتفاقات اخیر باشد که قیمت نفت را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. قیمت نفت از ابتدای ماه اکتبر تاکنون بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته و این یکی از بزرگترین افت قیمت ها از زمان سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ بوده است.

قیمت نفت از دو جهت تحت فشار قرار گرفته است: افزایش عرصه و نگرانی های فزاینده در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است، تولید نفت این کشور از ۷ میدان اصلی نفت شیل در ماه دسامبر به رقم بی سابقه ۷٫۹۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این میزان افزایش در میادین واقع در خشکی موجب شده تا کل تولید نفت آمریکا به ۱۱٫۶ میلیون بشکه در روز برسد و آمریکا با پشت سر گذاشتن روسیه و عربستان به بزرگترین تولید کننده نفت جهان تبدیل شود. پیش بینی می شود تولید نفت آمریکا در نیمه نخست سال آینده میلادی به بالای ۱۲ میلیون بشکه برسد.

از منظر تحلیل بنیادی و تحلیل بین بازاری نیز همانطور که در بالا گفته شد افزایش تولید نفت در آمریکا و بالا رفتن عرضه نفت عربستان و روسیه در حال تاثیرگذاری بر موازنه موجود در بازار نفت است و از این رو، میزان ذخایر نفت خام بار دیگر در حال افزایش است.

از سوی دیگر تقویت ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار به بالاترین رقم ۱۶ ماه گذشته نیز در افت قیمت نفت در بازارهای جهانی موثر بوده است. صعود ارزش دلار آمریکا موجب گرانتر شدن بشکه های نفتی برای خریدارانی می شود که برای خرید ناگزیرند ارزهای خود را به دلار آمریکا تبدیل کنند. در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن