تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLF9) پیش بینی می شود قیمت آن به این حرکت اصلاحی خود در حوالی سطح مقاومت ۵۷٫۲۱ دلار در هر بشکه خاتمه دهد و دوباره به سوی سطح حمایت ۵۵٫۷۰ کاهش یابد و این حرکت را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در چارت پایین نشان داده است و به همراه آن انتظار می رود، حرکت نزولی باز هم ادامه داشته باشد.

همانطور که در چارت پایین نفت خام سبک آمریکا دیده می شود این سطوح مقاومت و حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی و ۲۶۱٫۸ درصدی از روند نزولی ۷۲٫۴۳ قرار دارند. بعد از کاهش قیمت به پایین سطح ۵۵٫۷۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۶۱٫۸ درصدی) این روند از شانس زیادی برای کاهش به سوی سطح ۵۰٫۸۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۳۸٫۲ درصدی) برخوردار است.

فیبوناچی پروجکشن ابزاری مانند فیبوناچی اکستنشن می باشد و نقاط بازگشت بیش از ۱۰۰ درصد بازگشت هر موج را نمایش می دهد با این تفاوت که میزان بازگشت تصحیح قیمت در یک موج برای بدست آوردن نقاط بالای ۱۰۰ درصد آن روند اهمیت دارد. در نمودار زیر همانطور که دیده می شود قیمت نفت خام سبک آمریکا نسبت به نقاطی که با فلش مشخص شده عکس العمل نشان داده است.

از منظر تحلیل تکنیکال این حرکت اصلاحی که در طی دو روز گذشته شاهد آن هستیم به اندازه ی کافی قوی نیست که بتوان به عنوان سیگنالی در جهت وارونه یا معکوس شدن روند در نظر گرفت. در واقع این حرکت در قالب یک الگوی مثلثی شکل صورت گرفته است که ممکن است تبدیل به یک الگوی ادامه دهنده کاهشی شود. این در حالی است که در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۵۷٫۲۱ با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعته بالای آن بسته شود باعث تقویت قیمت آن به سطوح ۵۸٫۱۴ و ۵۹٫۶۵ خواهد شد.

در چارت پایین بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت روزانه بعد از شکسته شدن سطح حمایت ۵۷٫۴۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۶٫۰۵ به ۷۶٫۹۰) اشاره به تارگت نزولی ۵۱٫۴۸ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) دارد.

از آنجایی که قیمت نفت خام سبک آمریکا به پایین کانال کاهش یافته است می تواند در میان مدت و بلند مدت تارگت نزولی ۳۸٫۰۵ را نشانه بگیرد. حرکت اصلاحی اخیر از سطح ۵۴٫۷۵ (پایین ترین سطح ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸) بیشتر شبیه به یک پول بک به سوی سطح مقاومت ۵۷٫۴۸ در نمودار تایم فریم روزانه می باشد که دوام چندانی نخواهد داشت. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت خام سبک آمریکا و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده است.

در چارت بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRF9) پیش بینی می شود قیمت آن مجدد پایین ترین سطح روز ۱۳ نوامبر ۲۰۱۸ یعنی سطح ۶۴٫۶۱ را لمس کند و این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است. از منظر تحلیل تکنیکال روند نزولی قیمت از سطح ۸۶٫۷۴ (بالاترین سطح ۳ اکتبر ۲۰۱۸) هنوز نشانه ای در جهت وارونه یا معکوس شدن قیمت نشان نداده است.

در چارت پایین این حرکت اصلاحی در قالب موج ۴ صورت گرفته است که چهارمین موج از چرخه پنج موجی کوچک از سطح ۷۳٫۰۸ می باشد و به باور ما این موج در حوالی پایین سطح مقاومت ۶۷٫۸۴ پایان می یابد و بعد از آن در موج نزولی ۵ معکوس خواهد شد. این حرکت اصلاحی در درون یک الگوی گوه یا کنج افزایشی کوچک شکل گرفته است و از آنجایی که این الگو بعد از کاهش شارپی بوجود آمده ممکن است تبدیل به یک الگوی کاهشی ادامه دهنده شود.

در حرکت صعودی چنانچه سطح مقاومت ۶۷٫۸۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۸۶٫۴ درصدی) از روند نزولی از سطح ۸۱٫۸۴ شکسته شود تاییدی در جهت استمرار حرکت اصلاحی به سوی سطح مقاومت بعدی ۶۹٫۶۹ خواهد بود. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در چارت روزانه از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴ نشان می دهد که قیمت همچنان تارگت ۶۳٫۹۶ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند صعودی ۲۷٫۱۰ به ۸۶٫۷۴) را دنبال می کند.

به باور ما این سطح تارگت به همراه سطح ۶۲ (مماس با خط روند افزایشی) به عنوان حمایت قیمت عمل خواهند کرد و احتمال اینکه از منطقه ۶۳٫۹۶ و ۶۲٫۰۰ دلار در هر بشکه حرکت اصلاحی معناداری اتفاق بیافتد وجود دارد. از منظر تحلیل بنیادی در حالی که احتمال کاهش عرضه نفت اوپک بر بازار سایه افکنده است، قیمت نفت در طی دو روز گذشته با افزایش روبرو شده است، هرچند که باید توجه داشت رشد بی رویه تولید نفت آمریکا موجب می شود تا رشد قیمت ها محدود باشد.

عامل اصلی رشد قیمت نفت در این دو روز گذشته احتمال کاهش عرضه نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در جلسه ماه دسامبر است و اوپک نگران است که روند سقوط قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ مجددا تکرار شود. با این حال از نظر تحلیل تکنیکال در نمودار بعدی ، روند احتمالی حرکت آتی قیمت نفت برنت دریای شمال و هدف بعدی آن با پیکان به وضوح مشخص شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن